«La multinacional no renova a la major part de la plantilla que va contractar per obrir el seu gran magatzem del Prat de Llobregat, després d’una formació en temps rècord, i amb prou feines tres mesos d’antiguitat, han començat a ser acomiadats desprès de la campanya de Nadal i el Black Friday malgrat les ajudes de l’Ajuntament del Prat».
El gegant del comerç electrònic va començar l’activitat al seu magatzem al Prat l’octubre del 2017, coincidint amb el Black Friday i la campanya de Nadal. L’empresa aplica un model laboral de contractació temporal amb el que contracta molt personal quan es disparen les vendes i després l’acomiada. La campanya de Nadal és el pic de feina més elevat d’Amazon, quan concentra fins el 40% de les comandes anuals, i un cop finalitzada, no renova a una bona part del personal. Al centre del Prat, tan sols un 15% de la plantilla contractada ha renovat el seu contracte més enllà de la campanya de Nadal. A més a més, els treballadors i treballadores que continuen han renovat per períodes molt curts. Els contractes fixes són ara pera ara una possibilitat remota.
La majoria de les contractacions al Prat es van fer mitjançant les empreses de treball temporal Adecco i Manpower, i moltes de les persones contractades no tenien experiència prèvia en el sector i van rebre una formació molt breu. L’ajuntament va destinar orientadors laborals del Centre de promoció econòmica per al procés de selecció del personal, finançats amb recursos públics per a les polítiques d’ocupació.
Ball de xifres
Amazon disposa d’una plantilla d’uns 1.100 empleats i empleades fixes i 900 temporals en plantilla magatzems a l’Estat espanyol. Amb aquestes xifres, la plantilla fixa estaria al voltant del 55% del total, però en els pics de feina els contractes temporals es disparen. Per a la campanya de Nadal del 2017, la companyia va afegir 2.700 empleades més, de les quals entre 500 i 700 haurien estat al Prat. Amazon havia anunciat que una bona part dels llocs de treball creats per la campanya (al voltant d’uns 300 al conjunt de l’Estat) acabarien sent fixes, elevant el percentatge d’aquests al 60%. Al Prat, però, la situació queda molt lluny d’aquesta fita, ja que només s’han quedat un 15% del total.
Vaga a Sant Fernando de Henares
La plantilla d’Amazon del centre de Sant Fernando de Henares ha estat en vaga els dies 21 i 22 de març, en la primera aturada laboral que pateix la companyia a l’Estat espanyol, que se suma a les darreres vagues durant el Black Friday del 2017 a Itàlia i Alemanua.
Damunt la taula hi ha el nou conveni col·lectiu que l’empresa es nega a negociar. Segons la part sindical, Amazon vol passar de tenir un conveni d’empresa a acollir-se al conveni sectorial de logística de la Comunitat de Madrid, amb condicions inferiors en temes com la retribució d’hores extres i plus de nocturnitat. Això mentre l’empresa ha incrementat els seus beneficis en un 20%.
La vaga ha comptat amb el seguiment massiu, del 98%. La plantilla temporal ha estat el punt feble, perquè les seves ETTs han pressionat per a que no paressin. El sindicat CGT, majoritari en el comitè, explica que els ritmes de treball i la pressió psicològica és alta, i es treballa sota molta pressió.
L’empresa ha evitat que els clients notin els efectes de la vaga desviant l’activitat a El Prat, on encara no s’han celebrat eleccions sindicals i no té un comitè laboral propi. També, Amazon està obligant a recuperar les comandes que no s’han fet ampliant la jornada durant el cap de setmana, tal i com estableix una clàusula laboral.