x El Salto
Fins a 120 plataformes veïnals, socials i ecologistes han coordinat una resposta dirigida al Govern espanyol per tal d’aturar l’ampliació dels aeroports del Prat i de Madrid. Segons critiquen, l’aposta per ampliar la capacitat d’aquestes terminals aèries, promoguda activament per l’operador-públic privat AENA, no ve acompanyat d’un projecte presentat públicament i manca de “justificació tècnica, social, ambiental, econòmica, financera i pressupostària”.
La decisió sobre els plans d’expansió, que costaran a les arques públiques almenys 3.400 milions d’euros, es prendrà en el Consell de Ministres del 30 de setembre. Per a les organitzacions signants —Ecologistes en Acció, Amics de la Terra, Greenpeace, SEO Birdlife, WWF Espanya, Zeroport, Ni un pam de terra, DEPANA, SOS Baix Llobregat o Extinction Rebellion, entre altres— aquests projectes s’emmarquen en una “política de transport centrada gairebé exclusivament en la construcció de grans infraestructures en favor dels mitjans més contaminants, com l’avió”. Aquesta visió de la mobilitat promoguda pel Govern, apunten, “se situa en l’extrem oposat al model cap al qual necessitem transitar en el context d’emergència climàtica en el qual ens trobem”.
El camí contrari
Si la idea és reduir les emissions per a complir amb els compromisos internacionals de lluita contra el canvi climàtic, l’ampliació dels aeroports del Prat i Madrid va en direcció contrària. Tal com recorden en la carta, la UE ha acordat reduir les seves emissions en, almenys, un 55% d’aquí a 2030, respecte als nivells de 1990, i l’aviació és des de lluny el mitjà de transport que més contribueix al canvi climàtic.
En 2019, detallen, l’Aeroport del Prat va generar 8,4 milions de tones de CO₂, més del doble de totes les emissions de la ciutat de Barcelona. Si la idea d’AENA és ampliar la capacitat de 55 a 70 milions de passatgers a l’any les emissions podrien augmentar un 33%, segons l’Agència de Desenvolupament Urbà de Barcelona. El mateix passaria a Madrid, on l’ampliació de l’aeroport Adolfo Suárez per a afegir deu milions de passatgers i arribar als 80 milions anuals “suposaria un augment exponencial de les emissions, una cosa totalment incompatible amb els compromisos europeus i amb la legislació ambiental d’àmbit tant estatal com autonòmica”.
Aquestes ampliacions no només fan tot més difícil per a què l’estat Espanyol compleixi la seva quota de reducció d’emissions, sinó que els nous projectes posen en perill ecosistemes i la fauna de l’entorn, denuncien. Un atropellament “especialment preocupant” en el cas del Prat, on les obres es realitzarien en l’hàbitat de la llacuna de la Ricarda, un espai protegit per la Xarxa Natura 2000. L’ampliació de la tercera pista “posaria, a més, en perill el sistema d’aqüífers que garanteix el consum d’aigua potable de l’àrea metropolitana i el bon estat dels espais naturals i agraris del Delta del Llobregat”.
Un camí innecessari
En un context de tancament de fronteres, de crisi econòmica i de crisi generalitzada de l’aviació, les ampliacions dels aeroports són vistes per aquestes 120 organitzacions com “una operació especulativa”, pensada per a afavorir a constructores i bancs, així com a l’accionariat privat d’AENA, que representa el 49% i on participen alguns dels majors fons d’inversió del món.
“Tenint en compte les incertes perspectives de recuperació del trànsit aeri a nivell global i de caiguda de la producció mundial del petroli, del qual l’aviació continuarà sent dependent en el mitjà i llarg termini, presentar inversions de creixement d’infraestructures aeroportuàries només pot entendre’s com una maniobra per a ocultar la profunda crisi financera d’AENA”, denuncien.