Cap programa electoral parlava d’allargar la tercera pista de l’Aeroport del Prat

L’Aeroport del Prat es juga el seu futur aquest setembre, afirmen els partits defensors del projecte d’ampliació presentat per AENA, que comporta una suculenta injecció econòmica. Però aquesta urgència no formava part de cap dels detallats programes de les diferents formacions que es van presentar a les eleccions al febrer. En canvi, sí que estaven farcits d’invocacions al turisme i la mobilitat sostenible

0
SHARES
4
VIEWS

«L’Aeroport del Prat es juga el seu futur aquest setembre, afirmen els partits defensors del projecte d’ampliació presentat per AENA, que comporta una suculenta injecció econòmica. Però aquesta urgència no formava part de cap dels detallats programes de les diferents formacions que es van presentar a les eleccions al febrer. En canvi, sí que estaven farcits d’invocacions al turisme i la mobilitat sostenible».

x Victor Saura | Catalunya Plural

El pròxim 30 de setembre el Consell de Ministres aprovarà el pla d’inversions del gestor aeroportuari de l’Estat, AENA, per als pròxims cinc anys, en el qual ara mateix figuren 1.700 milions d’euros per l’ampliació de l’aeroport del Prat, destinats principalment a la construcció de l’anomenada terminal satèl·lit i l’allargament de la tercera pista en 500 metres, que suposarien la pràctica destrucció de l’estany de la Ricarda, paratge natural protegit situat a la desembocadura del Llobregat.

El debat públic sobre l’assumpte va arrencar tímidament a mitjans d’abril, a partir d’una conferència del president d’AENA, Maurici Lucena, al fòrum Tribuna Barcelona, i sobretot va prendre volada a començaments de juny, quan prop de dos centenars d’entitats representatives del sector econòmic, liderades per Foment del Treball i la Cambra de Comerç, van signar un manifest en el qual es qualifica d’inajornable aquesta ampliació. A la vegada, més o menys el mateix nombre d’entitats socials s’adherien al decàleg de la plataforma opositora Zeroport, que recorda, entre altres qüestions, la “incoherència amb els compromisos climàtics” i el fet que encara no s’han compensat els danys ambientals causats per l’ampliació de 2004-2009.

El principal argument dels partidaris de l’ampliació és que la capacitat màxima de moviments de l’aeroport, 55 milions de passatgers anuals, ja es va fregar el 2019, amb prop de 52,7 milions. Això es va traduir en un total de 344.563 operacions d’enlairament o aterratge, és a dir, que aquell any cada minut i mig, de mitjana, un avió va aterrar o enlairar-se de l’aeroport del Prat. El tràfic aeri es va desplomar el 2020, a conseqüència de la pandèmia, fins a sumar només 12,7 milions de passatgers, amb 122.638 operacions, és a dir, un enlairament o aterratge cada 4,2 minuts de mitjana, i aquest any l’evolució no és gaire millor, però segons les previsions d’AENA el tràfic no trigarà a recuperar-se i la capacitat de l’aeroport barceloní pot arribar al col·lapse si no s’actua ja.

Lucena fins i tot ha arribat a argumentar que el tràfic aeri es duplica cada 15 o 20 anys, i efectivament això ha estat més o menys així fins ara, perquè abans de la inauguració de la T1 (2009) Barcelona transportava uns 30 milions de passatgers l’any; abans encara de la construcció de la tercera pista (2004) n’eren 20; i abans dels Jocs Olímpics (1992) n’eren 10. Però duplicar el tràfic assolit el 2019 voldria dir, d’acord amb Lucena, que l’any 2040 l’Aeroport Josep Tarradellas ha de tenir la capacitat de transportar 100 milions de passatgers i efectuar 700.000 operacions (una cada 45 segons). I l’any 2060 el doble…

Un debat furtat

La qüestió no és d’ara, sinó que ve de lluny. La terminal satèl·lit està contemplada des d’abans de la inauguració de la T1. De fet, el 2009 les previsions situaven la seva posada en marxa el 2015 o abans. Possiblement la gran crisi la va aturar. Del que no es parlava en aquell moment, o no tan obertament, era d’allargar la tercera pista sobre el terreny protegit de l’estany de la Ricarda, si bé des de la mateixa inauguració d’aquesta pista hi ha veus que adverteixen que queda curta i fins i tot durant un temps es parla d’una quarta pista construïda sobre el mar.

Sorprèn, doncs, que una qüestió que ara sembla tan de vida o mort per a l’economia de Catalunya estigués no només absent del debat electoral que va tenir lloc fa només uns mesos, amb motiu de les eleccions al Parlament del 14 de febrer, sinó dels mateixos programes electorals, aquells que poca gent consulta, però en els quals apareixen amb força detall les intencions polítiques de cada formació sobre els diferents àmbits que afecten la societat. Gairebé tots els programes parlaven del corredor mediterrani (la construcció d’una xarxa ferroviària d’ample internacional entre Algesires i la frontera francesa per al transport de mercaderies) i en canvi cap no ho feia de l’allargament de la tercera pista de l’Aeroport de Barcelona.

Per contra, la plataforma Zeroport sí que va organitzar un debat electoral per conèixer el posicionament de les diverses formacions sobre el futur del port i l’aeroport del Prat. Possiblement va ser l’únic moment on es va parlar de la tercera pista en tota la campanya. En aquell debat ERC va posicionar-se entre els contraris a l’ampliació de l’aeroport, com es pot veure en la síntesi del debat que després publicaria la plataforma.

Amb samarreta blanca i sostenint una carxofa, la diputada d’ERC al Congres Marta Rosique, el passat 12 de juny a la manifestació convocada a El Prat en oposició als plans d’ampliació de l’aeroport i el ARE Prat-Sud.

Els programes del 14-F

Aquest és un resum del que deien aquells programes en matèria de medi ambient, turisme i infraestructures de transport.

PSC

El partit que s’està erigint en màxim defensor de l’ampliació, gràcies a l’entusiasta suport al projecte de la ministra de Transports i exalcadesa de Gavà, Raquel Sánchez, va presentar un programa electoral de 130 pàgines en el qual la paraula aeroport només apareix en dues ocasions, cap de les quals per referir-se específicament al del Prat sinó a la necessitat de connectar els aeroports i els ports catalans a les xarxes ferroviàries de rodalies i alta velocitat. Aquesta referència es fa en l’anomenat “Eix 4: una transició ecològica justa i lluita contra el canvi climàtic”, explicat al llarg de quinze pàgines en les quals s’aborden mesures destinades a fomentar la mobilitat sostenible i la preservació de la biodiversitat. Així, un dels punts que proposa el programa és “promoure una Llei de biodiversitat i el patrimoni i valors naturals de Catalunya, que estableixi una estratègia global de conservació i un ús sostenible de la diversitat biològica, similar a les existents en la major part dels països europeus”.

ERC

El partit de l’avui president de la Generalitat presentava un programa de 186 pàgines, dividit en nou grans blocs. En el primer (“reactivem l’economia productiva”) dedicava tot un subapartat a “un turisme sostenible i equilibrat”, de quatre pàgines, en les quals es feia referència a la necessitat de recuperar el turisme internacional però en cap moment es deia res d’augmentar la capacitat aeroportuària. El bloc 5 (“un model mediambiental sostenible, integral i innovador”) sí que parla de la necessitat de preservar la biodiversitat del país, reduir les emissions de gasos contaminants en un 40% el 2030 i un 100% el 2050, i promoure iniciatives legislatives, a Catalunya i a l’Estat, que ajudin a combatre el canvi climàtic.

ERC és el partit que manté una posició més ambivalent en aquest assumpte. Algunes veus destacades dels republicans, com la consellera d’Acció Climàtica, Teresa Jordà, s’han oposat a l’allargament de la tercera pista, però el president Aragonès s’ha limitat a demanar més temps per analitzar tots els escenaris, a la vegada que implícitament ha avalat el pacte amb el Govern central que ha liderat Jordi Puigneró.

Junts

Junts per Catalunya, tercer partit en vots i escons, i al qual pertany el vicepresident Jordi Puigneró, que ha abanderat el suport del Govern català a l’ampliació, va presentar un programa electoral de 342 pàgines, en el qual sí que s’hi diu que “exigirem les inversions necessàries per a l’execució de la terminal satèl·lit de l’aeroport del Prat i el desenvolupament de la seva ciutat aeroportuària”, però res no es diu sobre l’allargament de la tercera pista. Més endavant, però, el programa dedica dues pàgines a “emergència climàtica”, amb mesures com la creació d’una Agència del Canvi Climàtic, que coordini totes les accions del Govern en aquest àmbit i vetlli pel compliment dels Acords de París. I encara més endavant hi ha tres pàgines dedicades a “biodiversitat i medi natural”, on es pot llegir això: “Durem a terme els plans de gestió de la Xarxa Natura 2000. La biodiversitat ha de ser un actiu del territori, no ha de representar un fre insalvable per al progrés de moltes empreses agràries. Els valors ecològics de les zones PEIN i ZEPA hi són gràcies a l’activitat humana que s’hi ha desenvolupat històricament. Hem de trobar l’equilibri entre la conservació i la modernització del camp; altrament, a la llarga, el paisatge i els valors de l’entorn natural a preservar serà abandonat de l’ús agrari i desapareixeran aquests valors”. Tot el delta del Llobregat forma part de la Xarxa Natura 2000.

Comuns

Aquest espai polític és el que més resistència està posant a la proposta d’AENA, a través dels ajuntaments de Barcelona i del Prat de Llobregat. I, lògicament, el programa amb el qual En Comú Podem es va presentar a les eleccions al Parlament tampoc parla de l’ampliació de la tercera pista de l’Aeroport del Prat, sinó que dedica tot el seu segon bloc (40 de les 136 pàgines del document) a parlar d’un nou model econòmic per accelerar la transició ecològica. Aquí s’hi inclouen un munt de propostes en la línia de fomentar el consum de proximitat, transformar el turisme cap a un model amb menor impacte ambiental, diversificar l’economia, preservar la biodiversitat, etc.

CUP

El programa de la CUP, formació que també rebutja l’ampliació de l’aeroport, òbviament tampoc en feia cap referència en les seves 124 pàgines. Al contrari, en matèria econòmica el programa parla, entre altres coses, de promoure el decreixement, posar fi a l’acaparament dels recursos naturals en mans de les elits dominants del país i conservar i protegir el patrimoni natural del país.

Ciutadans

Encara que s’han significat poc en aquest debat, l’antic primer partit de l’oposició, ara amb sis escons, presentava un programa en el qual no deia res sobre l’ampliació de l’aeroport, però sí que parlava de “recuperar el sector turístic” i lluitar “contra la turismofòbia irracional i les campanyes d’acusament que pateixen els turistes en algunes zones de Catalunya”. En un altre apartat del mateix bloc sobre reactivació econòmica s’esmenta que “posarem en valor els espais naturals protegits per potenciar el seu atractiu turístic i el seu entorn social i econòmic”.

PP

En el programa del PP d’Alejandro Fernández sí que hi trobem una vaga al·lusió a l’aeroport. El punt 55 (d’un total de 101), en l`àmbit del turisme, és “treballarem per recuperar la connectivitat de l’aeroport del Prat”; però també el punt 29, en l’àmbit del medi ambient, diu el següent: “Millorarem els ecosistemes fluvials mitjançant l’impuls de programes de restauració de riberes i la implantació progressiva d’un règim de cabals de manteniment als cursos fluvials de Catalunya”.

El programa de Vox, d’un full, no parlava ni de medi ambient ni d’infraestructures de transport.

 

____________________________________

 

Informació relacionada:

Indignació davant la baixa política d’alta volada emprada en la signatura de l’ampliació de l’aeroport

‘Greenwashing’ ‘negacionisme verd’ i l’ampliació de l’Aeroport del Prat

Entitats ecologistes demanen a Sánchez i Aragonès que aturin l’ampliació de l’aeroport del Prat

SOS Baix Llobregat veu l’acord sobre l’aeroport com una “farsa lamentable”

 

 

 

Següent publicació