«Tot i el seu impacte mediambiental o la resolució del Parlament al respecte, la Generalitat de moment diu que “no bloquejarà les inversions previstes per Aena per ampliar 500 metres la 3a pista de l’aeroport i, a canvi, exigeix una millor connexió ferroviària mitjançant AVE amb Reus i Girona».
.
La taula institucional sobre el futur de l’Aeroport del Prat va celebrar ahir la seva primera reunió amb l’assistència de diversos representants d’Aena i dels governs de l’Estat, de la Generalitat i de les administracions locals.
La taula institucional es reuneix després que sectors patronals celebressin un acte unitari per reclamar l’ampliació de l’aeroport i de la posterior trobada amb representants al Palau de la Generalitat amb representants del govern català encapçalats pel vicepresident Jordi Puigneró.
La taula tècnica haurà d’avaluar els informes tècnics que ahir Aena no va presentar. Així mateix ho va denunciar l’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, qui acusa l’ens gestor de “fer xantatge” amb la destrucció de la reserva natural de La Ricarda, al delta del Llobregat i amenaça de dur l’ampliació als tribunals, segons fonts municipals del Prat.
Després de la trobada d’ahir, les institucions hauran de tornar a trobar-se per acabar de desencallar un debat sobre el qual la Generalitat de moment diu que “no bloquejarà les inversions previstes per Aena per convertir l’aeroport en un hub intercontinental”, a passar del seu impacte mediambiental, però exigint una millor connexió ferroviària mitjançant AVE amb Reus i Girona.
Una ampliació que xoca amb l’escull de les directives ambientals europees i el temps
La taula ha acordat crear una comissió tècnica que analitzi quina seria la millor manera d’executar aquesta inversió. L’objectiu no és cap altre que trobar la proposta que aconsegueixi el vistiplau de la Comissió Europea, que tindrà l’última paraula abans de permetre allargar 500 metres la tercera pista en un ecosistema protegit per la Xarxa Natura 2000.
La directiva d’Hàbitats preveu, en el seu article 6.4, que per alterar un hàbitat natural només es poden al·legar consideracions relacionades amb la salut, la seguretat pública o aquelles relacionades amb un “interès públic de primer ordre” i sempre prèvia consulta a la Comissió Europea.
L’ampliació compta amb un altre condicionant: els temps. Aena vol aprovar “idealment” el nou pla director (que ja inclouria algunes obres) a finals de juliol perquè el consell de ministres espanyol hi pugui donar llum verda abans del 30 de setembre.
El govern trenca amb una calculada ambigüitat molt criticada des de sectors ecologistes
Les declaracions del govern encapçalat per Aragonès anunciant que “no bloquejaran les inversions previstes per Aena” es produeix desprès que el juliol de l’any passat, el Parlament emetés una resolució per no tramitar qualsevol projecte d’ampliació de l’aeroport del Prat que impliqui un “augment il·limitat” de passatgers i del trànsit aeri o que provoqui un impacte sobre el medi natural o la biodiversitat de l’entorn del delta del Llobregat. El vicepresident Puigneró havia estat fins ara la veu del govern català que més clarament s’havia alineat amb l’ampliació d’aquesta infraestructura, per la seva part el president Pere Aragonès sempre havia expressat una calculada ambigüitat fins el dia d’avui.
Ecologistes en Acció acusava la setmana passada el govern català d’alinear-se, per activa o per passiva, amb alguns sectors econòmics que tenen interessos en què res no canviï, en contra del criteri científic i de l’interès general de la ciutadania”.
De la mateixa manera una cinquantena d’entitats i associacions adherides a la plataforma SOS Baix Llobregat van reclamar sense èxit obrir a la participació ciutadana la taula institucional sobre el futur dels aeroports.
__________________________________________________