«La decisió de l’empresa gestora dels aeroports de foragitar els empleats de les botigues i de restauració de l’aeroport del seu lloc d’aparcament a la T1 a la T2 els comportarà en la pràctica allargar la seva jornada laboral una hora diària».
x Francesc Ràfols | Diari del Treball
Els prop de 300 empleats dels locals comercials de la Terminal 1 de l’aeroport del Prat es veuran obligats, segons denuncia la USOC, a aparcar a partir de l’1 de juny a la Terminal 2. AENA, l’empresa gestora dels aeroports espanyols, ha decidit destinar les seves places a les aerolínies que començaran a operar al Prat aquest estiu perquè les puguin utilitzar les persones que contractin durant aquest període. El sindicat recorda que els afectats «són treballadors que paguen els seus abonaments i que ara hauran d’anar a deixar el cotxe a indrets molt allunyats del seu lloc de treball.
Gabriela Molina, delegada d’aquest sindicat a World Duty Free Group, afirma que això suposarà que «hauran d’allargar les seves jornades en almenys una hora, ja que en el trasllat del pàrquing d’una terminal a una altra en la llançadora, també utilitzada pels passatgers, es pot arribar a trigar uns 30 minuts» en cadascun dels trajectes, el d’anada i el de tornada. Aquest augment de temps, afegeix Molina, provocarà «traves significatives per a la conciliació personal i laboral dels treballadors, ja que molts d’ells no podran disposar d’aquest temps per poder fer-se càrrec de les seves obligacions familiars.»
Que AENA «recapaciti».
Encara que en aquests serveis hi estiguin treballant unes 300 persones, el nombre de places necessàries és molt menor perquè no hi són tots al mateix temps. Hi ha torns i Gabriela Molina explica que, en el fons, «només estem parlant d’unes 40 places». La delegada d’USOC demana a AENA «que recapaciti». Cal tenir en compte que les places d’aparcament que facilitarien a aquests treballadors a la Terminal 2 estarien a la part “C”, on opera la companyia Ryanair, i que és la més allunyada d’on hi ha la parada de l’autobús llançadora entre terminals de l’aeroport del Prat.
Així, Molina creu que el gestor aeroportuari no hauria de tenir problemes per cedir-los un espai en una de les plantes del gran edifici d’aparcaments amb vuit plantes, amb uns 450 aparcaments a cadascuna d’elles de la Terminal 1. Diu que «no pot ser que AENA vulgui fer negoci amb els treballadors» i insisteix que «parlem només de menys de 40 places». La delegada sindical explica que hi ha treballadors que veuen que si AENA no fa marxa enrere i s’implanta aquest canvi «hi ha gent que ja es planteja haver de contractar algú que els vagi a buscar o a portar els fills a l’escola». Molina conclou que «no volem perjudicar les contractacions temporals que es faran a l’estiu a les noves aerolínies que vinguin al Prat, però no hi ha cap necessitat d’enviar-nos a l’últim extrem de la Terminal 2 forçant-nos a deixar unes places per les quals no es pot oblidar que estem pagant 40 euros al mes».