«La proposta d’Aena i l’administració local de convertir Girona en la 4a pista del Prat coincideix amb l’alternativa proposada pels col·lectius ecologistes de convertir Girona en la 4 a pista del Prat».
Des del passat mes de setembre sembla haver consens entre els ajuntaments afectats per l’aeroport del Prat i el president d’AENA Maurici Lucena: la possibilitat d’una quarta pista a l’aeroport no és una opció viable a llarg termini.
Durant aquestes setmanes, Lucena es reunirà amb els consistoris del Prat de Llobregat, Viladecans, Gavà, Castelldefels i Sant Boi per buscar opcions alternatives. A aquestes reunions també s’hi sumarà la Generalitat, l’AMB i algunes associacions socials i empresarials. L’objectiu sembla clar: poder arribar als 70 milions de passatgers pel 2026. Actualment l’aeroport només dona cabuda a 55 milions de passatgers.
El dubte pel moment es centra en com s’aconseguirà augmentar la capacitat del aeroport; segons Lucena es plantejaran diferents opcions per aconseguir “capacitat addicional”.
Plantejaments i propostes per l’augment de la capacitat del aeroport del Prat
Una de les opcions que des de diversos fronts s’ha plantejat passa per fer reformes a l’aeroport de Girona i que aquest esdevingui un complement necessari pel del Prat, una idea aquesta, la de convertir Girona amb la 4a pista del Prat, que coincideix amb una de les reivindicacions històricament defensades pels col·lectius ecologistes implicats en la lluita per la defensa del medi natural del delta de Llobregat. De moment, recorden els ecologistes, ni els governs espanyol ni català no han complert cap dels compromisos de reparació de les zones afectades per les anteriors obres d’ampliació de l’aeroport, cosa que, afirmen des de DEPANA, posa “en greu risc la coherència de la Xarxa Natura 2000″.
Lucena afirma que els dos aeroports son “perfectament complementaris” i l’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, segueix la mateixa línia afirmant que s’ha de “projectar i invertir en les infraestructures que garanteixin un sistema aeroportuari de país eficient, connectant per exemple l’aeroport del Prat amb d’altres com el de Vilobí, a Girona, i garantint la viabilitat d’aquest darrer”.
Des de Girona, el nou director del aeroport Vicent Pallarès recalca que el tren d’alta velocitat TAV és la peça clau per reforçar la connexió entre l’aeroport del Prat i de Girona: tot i que les obres encara estan pendents de consignació pressupostària (que pagarà AENA) i de calendari, aquestes reformes es troben incloses en el nou pla director del sistema aeroportuari. La inversió pels pròxims anys en l’aeroport de Girona s’estima en “més de 360 milions” en un període de 8 anys.
L’impacte contaminant de l’aeroport entra en el debat
Per altra banda l’alcaldessa de Barcelona Ada Colau advoca per unes propostes diferents més en coherència amb l’emergència climàtica que ens afecta actualment i proposa “limitar els vols, especialment pels trajectes que puguin fer-se de forma raonable amb tren o amb una manera menys contaminant que en avió”. Així mateix, proposa abaratir el preu del transport ferroviari millorant el seu finançament en comptes del finançament del dièsel.
A Barcelona, les emissions associades al turisme el 2015 van ser més de 9,5 milions de tones de CO2, tant les originades directa com indirectament. Una d’aquestes fonts és el transport utilitzat per arribar a la ciutat des de diferents parts del globus. Els viatges en avió són la principal font d’emissions (de les 8 milions de tones de CO2 que es generen a l’any, el 89% del total correspon a aquesta via).