«Part del parking de llarga durada per a taxis que donava servei a la T1 i que es va construir en una Zona d’Especial Protecció per a les Aus del Delta del Llobregat (ZEPA), serà parcialment renaturalitzat responent a una denúncia de DEPANA del 2012 i 2014.»
La invasió dels espais aeroportuaris en les zones deltaiques no és cap novetat, però moltes d’elles son desconegudes pels pratencs i les pratenques. El cas de la zona de parking de llarga durada per els taxis que donen servei a la T1, i que es troba a una ubicació dintre de la Xarxa Natura 2000, no n’és una excepció.
La zona on es troba ubicat el parking, a Can Sabadell (Viladecans), es troba dintre de la Xarxa Natura des del 2006. L’any 2008, tot i considerar-se zona protegida, es van iniciar les obres per a la construcció d’aquest annex a la T1 que ocupava un terreny aproximat de 9 hectàrees i on s’incloïen diferents espais de serveis, entre ells una zona de restaurant per als taxis (actualment en desús).
L’any 2012 DEPANA denuncia els fets a la Fiscalia de Medi Ambient, però aquesta tanca el cas per no veure delicte en l’execució tot i commina a la Generalitat a resoldre les greus irregularitats urbanístiques en la seva construcció: el cas passa a mans de la Generalitat com a màxim responsable en matèria urbanística i de medi ambient.
De nou, l’any 2014 DEPANA torna a denunciar els fets, en aquest cas a la Comissió Europea i dintre de la Queixa oberta pels incompliments al delta del Llobregat. Afirma que la zona humida de Can Sabadell suposava una mesura compensatòria per les obres de l’Aeroport i que gran part d’aquesta ha estat destruïda per part d’AENA i amb el consentiment de la Generalitat.
Els jutjats de Barcelona emeten un veredicte que afecta a 2,2 de les quasi 9 hectàrees de la zona natural afectada
L’any 2017 una sentencia del jutjat número 17 de Barcelona avala la postura de l’Ajuntament de Viladecans i confirma que Can Sabadell és un espai protegit i que el seu ús és “incompatible amb el sistema de protecció Xarxa Natura 2000”. Tot i que les obres del parking van destruir 2,4 hectàrees de vegetació, la seva construcció impedeix la restauració de 4,8 ha segons el jutge. Des de DEPANA, José García afirma que “s’hauria d’haver fet un estudi de l’impacte ambiental i demanar permís a la CE” i afegeix que “el corredor de Can Sabadell era una de les poques compensacions per l’ampliació de l’aeroport”.
Aena per la seva part fa un pas enrere i argumenta, rere la decisió judicial, que “per un criteri de prudència, han deixat d’efectuar activitats a la zona”. També es mostra disposada a col•laborar amb el pla de la Generalitat, tot i que qüestiona que sigui possible renaturalitzar la zona donades les construccions efectuades, i referint-se concretament a una gasolinera i un parking de caravanes.
Tot i el suport que sembla mostrar AENA, sembla que no contempla l’afectació al territori del Delta del Llobregat. Segons afirmacions recollides afirma que “ningú pot establir una relació directa entre la pèrdua de biodiversitat i un mal disseny de les mesures de compensació”.
(1) Informe per a la Comissió Europea