AENA, l’ens publicoprivat que gestiona la xarxa aeroportuària de l’Estat espanyol, ha repartit aquest any entre els seus accionistes, amb càrrec als resultats de 2025, un dividend únic de 10,90 euros bruts per acció.
Aquest desemborsament suposa un import global de 1.635 milions d’euros, fet que representa un increment de l’11,7% respecte de l’exercici anterior.
Aquest augment de la retribució es produeix després d’un exercici 2025 en què el gestor aeroportuari va assolir un benefici net de 2.136,7 milions d’euros, un 10,5% superior al rècord històric registrat el 2024, quan va obtenir uns guanys de 1.934 milions d’euros.
Participada en un 51% per l’Estat, AENA manté ferm el seu compromís de distribuir el 80% del benefici net entre els seus accionistes, una política que preveu mantenir durant el període 2027-2031.
En els darrers tres exercicis, la retribució a l’accionista d’AENA ha experimentat un creixement molt significatiu, en paral·lel a la recuperació del trànsit aeri i a la millora dels resultats de la companyia. Així, va repartir 4,75 euros per acció el 2023, va elevar el dividend fins als 7,66 euros per títol el 2024 i el va incrementar novament fins als 10,90 euros el 2025, encadenant diversos anys de fortes pujades i situant la seva política de remuneració en màxims històrics.
Aquest escenari de retribució rècord arriba en un moment que AENA considera clau per definir el seu futur estratègic, condicionat per les negociacions del pròxim Document de Regulació Aeroportuària (DORA III) per al període 2027-2031.
La companyia s’enfronta ara a un entorn marcat per l’evolució del turisme internacional, la pressió sobre els costos i el marc regulador aeroportuari, factors que determinaran la seva capacitat per mantenir l’actual nivell de remuneració als accionistes.
AENA va generar, en els quatre anys posteriors a la seva privatització, més recursos dels que l’Estat va obtenir amb la venda d’una part del seu capital l’any 2015. El preu de sortida a borsa va ser de 58 euros per acció i, quatre anys després, la cotització rondava els 168 euros.
Això significa que el paquet privatitzat l’11 de febrer de 2015 ja tenia un valor aproximat d’11.000 milions d’euros, molt per sobre dels 4.263 milions d’euros en què es va valorar l’operació en aquell moment. Una circumstància que sindicats com la CGT no van dubtar a qualificar aleshores d’«espoli» d’un bé públic a canvi de «xavalla».
_______________________________________________________________
Informació relacionada:
AENA afirma que el traspàs de la gestió de l’aeroport del Prat és inconstitucional

