x Climatica
Les grans aerolínies europees van llançar avui diversos missatges a la Comissió Europea en un fòrum dedicat a la competitivitat del sector, amb un especialment clar: no es produeix suficient combustible sostenible en l’aviació per a complir amb els objectius que exigeix la regulació europea.
«Estem pagant preus molt cars i no hi ha suficient, és una realitat», va dir Luis Gallego, conseller delegat de International Airlines Group (AIG), empresa matriu d’Ibèria i British Airways.
El combustible (SAF) es produeix a partir de matèries primeres sostenibles com a olis usats, residus agrícoles, algues o fins i tot diòxid de carboni (CO₂) capturat i en el seu cicle de vida allibera menys emissions de CO₂ que combustible tradicional com el querosè.
La normativa comunitària RefuelEU estipula que les aerolínies que operin en el mercat únic hauran de carregar almenys un 2% de SAF en 2025, arribar al 6% en 2030 i aconseguir el 70% en 2050. No obstant això, les aerolínies lamenten que no hi ha suficient producte en el mercat i que els qui el produeixen s’estan tornant a orientar cap als combustibles fòssils.
El directiu espanyol considera que l’única opció «realista» és postergar els objectius negociats a la UE a la calor del Pacte Verd en la passada legislatura comunitària. «No és que volem moure la data, la qual cosa volem és SAF, però no hi ha», va resumir Gallego.
El màxim responsable de IAG va assegurar que les aerolínies estan «compromeses amb reduir les emissions» però han de ser «un negoci assequible i accessible per a tots», i va lamentar que el SAF que hi ha en el mercat, a més d’insuficient, és entre tres i cinc vegades més car que el querosè.
«Necessitem una estratègia per a revisar aquesta bretxa (…). Tret que es prenguin accions ara, l’única solució realista és moure l’objectiu», va afegir Gallego, qui va citar un estudi de la signatura Boston Consulting per a argumentar que en 2030 faltarà un 30% de SAF respecte al volum que la legislació exigirà carregar a les aeronaus comunitàries. «És un problema d’oferta», va agregar el president de Ryanair, Michael O’Leary.
En termes generals, les grans companyies europees van assegurar que s’estan quedant enrere per un excés de regulació més exigent que en la resta de jurisdiccions del món, que ha portat al fet que els seus costos operatius es multipliquin per tres des de 2014. «L’aviació europea s’està quedant enrere. Europa no pot acceptar això», va dir el president de Lufthansa, Christian Spoher.
Les aerolínies demanen, entre altres punts, que s’eviti que els controladors aeris nacionals puguin convocar vagues que distorsionin el trànsit i generin retards en tot el mercat únic, i també que les normes comunitàries s’alineïn amb les que s’apliquen fora de la UE, perquè l’aeronàutica és una indústria global.
El conseller delegat de Air France-*KLM, Benjamin Smith, va reclamar que es concedeixin més drets gratuïts d’emissions per a les aerolínies dins del sistema MTS que posa preu al CO₂ i que no s’apliquin polítiques verdes que, en la seva opinió, afavoreixen a la competència extracomunitària.
Va posar l’exemple d’un passatger que vulgui viatjar de Niça (França) a Tòquio, connexió per a la qual no hi ha vol directe. Una opció seria fer Niça-París-Tòquio, però en aquest trajecte les aerolínies paguen per emetre CO₂ i han d’omplir part de SAF en els tancs, la qual cosa encareix el vol.
L’altra opció és viatjar de Niça a Ankara i des de Turquia al Japó, de manera que aquests requisits comunitaris només s’aplicarien al trajecte més curt (Niça-Ankara) i no al tram extracomunitari (Ankara-Japó), la qual cosa faria l’operació menys costosa per a l’aerolínia no europea que operés el vol.
«Necessitem trobar una solució» perquè el diòxid de carboni es «deslocalitza», però no s’evita que arribi a l’atmosfera. «El cel és global, el clima és global, la nostra indústria és global… necessitem una regulació global», va concloure el president de Lufthansa.
_____________________________________________________________________
Informacions relacionades:
-
- Article publicat originalment a Climatica i traduït per A l’aguait