«Imatges inèdites d’un operatiu policial d’expulsió col·lectiva de dotze migrants de Guinea Conakry que van ser deportats dilluns a la nit en un avió de l’aerolínia Orbest, propietat de Barceló Viatges, pagat pel Ministeri de l’Interior espanyol».
x La Directa
No estava anunciat i cap font oficial no ho havia confirmat, però feia gairebé dues setmanes que se sabia. El grup de treball Stop Deportació, integrat a la Campanya Estatal pel Tancament dels CIE, havia alertat de l’organització d’un macrovol de deportació per part de la Comissaria General d’Estrangeria i Fronteres (CGEF) del Cos Nacional de Policia espanyol (CNP). Estava programat el 24 de juliol per cobrir el trajecte entre Madrid i Guinea Conakry, amb aturada prèvia a Barcelona.
Abans que es fes pública la previsió d’aquest vol, la por s’estenia entre la comunitat guineana del Centre d’Internament d’Estrangers (CIE) de la Zona Franca de Barcelona, que aleshores acumulava gairebé quaranta dies de reclusió del màxim de seixanta estipulat a la legislació espanyola. Dilluns 10 de juliol, una cinquantena d’homes es va declarar en vaga de fam al CIE per denunciar la seva possible deportació forçosa i col·lectiva. Els neguitejava la visita que havien rebut la setmana anterior per part d’un membre del consolat per reconèixer-los com a ciutadans del país africà.
El seu crit d’alarma es va consumar la mitjanit de dilluns, quan un avió de l’aerolínia Orbest –propietat del Grup Barceló– va aterrar a l’aeroport del Prat per recollir un passatge inferior al que estava previst inicialment. Segons han pogut confirmar interns del CIE de Barcelona que no han estat expulsats en aquesta ocasió, tretze persones van ser desplaçades des del centre de la Zona Franca amb furgons de la Policia Nacional espanyola, que les va obligar a pujar al vol, tot i que finalment només dotze d’elles van ser deportades, juntament amb cinc joves més que haurien viatjat en la mateixa aeronau des de Barajas, provinents del CIE d’Aluche.
Un equip de la Directa ha pogut documentar gràficament per primera vegada l’operatiu policial utilitzat pel Ministeri de l’Interior espanyol per traslladar les persones privades de llibertat fins a l’aeroport i procedir a la seva introducció per la força en un vol especial de deportació. L’Estat espanyol i els seus socis europeus de l’espai Schengen expulsen migrants en situació administrativa irregular per via aèria a través de vols comercials i de macrovols especials. Aquests darrers poden ser coordinats per l’agència Frontex o per cada Estat en solitari, com en el cas de l’Airbus A320 amb identificació OBS 455 que mostren les imatges.
Opacitat i llei del silenci
L’avió de la companyia Orbest va aterrar a la pista 07L-25R de l’Aeroport de Barcelona a tres quarts d’onze de la nit de dilluns. Minuts després va girar cua i es va desplaçar per davant de la Terminal 2 fins a aturar-se davant dels centres logístics de les multinacionals de missatgeria FedEx i DHL. Entre les onze i les dotze i vint, els furgons de la Policia Nacional espanyola –cinc d’antidisturbis i tres de trasllats de detinguts– que havien abandonat el CIE poc abans de les onze, es van col·locar en formació al peu de l’avió i van procedir a introduir al grup de tretze persones per l’escala posterior de la nau.
Fotogràfia: Furgons d’antidisturbis i de trasllat de detinguts de la Policia Nacional espanyola al peu del macrovol especial OBS 455 de l’aerolínia Orbest, estacionat a l’Aeroport del Prat dilluns a la nit. A la imatge es veu com agents del CNP introdueixen les persones deportades per la força a l’aeronau / Victor Serri – La Directa