«Necesitamos que esté en español, no en catalán. No podemos seguir ayudándote con este asunto». Així han respost des de la multinacional Amazon un client que va presentar una reclamació a través d’una denúncia policial, tal com li va exigir la companyia. El fet que la denúncia estigues redactada en català ha estat un motiu perquè la multinacional rebutgi la reclamació.
Els fets els ha fet públics Plataforma per la Llengua, qui explica a través d’un comunicat que el conflicte té l’origen en la compra d’un ordinador portàtil. Quan el client va rebre la caixa on havia d’estar l’ordinador, enviada per Amazon, es va trobar a dins amb una botella d’aigua. El client, segons el relat de l’ONG del català, es va posar en contacte amb Amazon per a informar de la incidència, i la companyia va demanar que la tramitarà a través d’una denúncia policial, tal com marca el protocol intern.
El client ho va denunciar als Mossos d’Esquadra i va presentar la denúncia en català. El servei d’atenció d’Amazon, en canvi, li va dir que no podia continuar amb el procediment. El motiu, que la denúncia s’havia redactat en català, i Amazon només accepta escrits en castellà. «Necesitamos que esté en español, no en catalán», van respondre per escrit els serveis interns de la multinacional.
Drets lingüístics
Des de Plataforma per la Llengua defineixen com a «flagrant» aquesta «discriminació lingüística», en tant que l’empresa hauria d’haver acceptat la denúncia i el dret del client a expressar-se en la seva llengua, més encara quan ho havia fet a través d’un document oficial.
L’ONG del català ja ha informat que es posarà en contacte amb l’Agència Catalana del Consum perquè «respongui a aquesta vulneració dels drets del consumidor», i que s’ha posat al servei «de la víctima per ajudar-la en tot el que calga i estudiar quins són els següents passos a fer».
L’entitat en defensa de la llengua assegura que no és la primera vegada que es dona una situació així a Amazon, empresa que ja ha generat vuit queixes de clients per discriminacions d’aquest tipus i que han sigut enviades a Plataforma per la Llengua. Indiquen, també, que la multinacional emet les factures en castellà i no en català, quan el Codi de Consum de Catalunya obliga que les factures i els pressupostos estiguen, com a mínim, en català. I recorden que Amazon no ofereix una versió en català del seu web.