«La visita que la Inspecció de Treball de guàrdia va fer el dimarts 29 de maig a la Terminal de Càrrega de l’Aeroport del Prat on diumenge la nit va haver-hi un accident que va provocar dos ferits molt greus avalaria, segons els treballadors, la sospita que es va produir per l’estat defectuós del vehicle que el va provocar. El sinistre reobre la polèmica per les condicions de seguretat laboral en aquestes instal·lacions».
x Francesc Ràfols | Diari del Treball
La ruptura del mecanisme que fixa la plataforma giratòria dels carretons de mercaderies seria el motiu pel qual es va produir el 27 de maig passat l’accident a la Terminal de Càrrega de l’Aeroport i que va provocar ferides molt greus a dos treballadors. Aquesta seria una de les primeres conclusions de la visita que la Inspecció de Guàrdia de Treball va fer dimarts 29 passat per determinar les causes del sinistre. Segons Manuel Caro, responsable de Coordinació Aeroportuària de CCOO, «tot sembla indicar que la falta de manteniment del material hauria estat la causa».
L’informe de la Inspecció encara trigarà uns dies perquè els tècnics volen revisar les imatges de les càmeres de seguretat i volen parlar també amb els ferits. Tots dos continuen ingressats a l’Hospital de Bellvitge, un d’ells havent perdut les dues cames i l’altre amb l’intent mèdic de salvar-ne una d’elles. Aquest podria estar en condicions d’atendre els inspectors de manera relativament pròxima.
Caro explica que l’empresa titular de la plataforma que va provocar l’accident, Swissport, l’atribueix a un «excés de velocitat del conductor», versió que encara no ha pogut ser contrastada amb cap responsable de l’empresa. El portaveu sindical assegura que això «és impossible. Aquests vehicles circulen quan no porten càrrega a 30 quilòmetres per hora i quan porten cinc carretons carregats amb 1.000 quilos cadascun d’ells, no pot anar ni a 15». Un fet rellevant és que la companyia va retirar del servei els vehicles més obsolets per tal que la Inspecció només veiés els més nous.
Els tècnics de la Inspecció no es va poder entrevistar amb el treballador que conduïa el vehicle que va provocar l’accident perquè l’empresa el va enviar a casa, cosa que va sorprendre per la inutilitat del gest «perquè és obvi que la Inspecció hi acabarà parlant», diu Caro. Així i tot, aquest operari segueix treballant tot i necessitar suport psicològic a causa de la tragèdia.
Aquest afer ha destapat les deficiències en matèria de seguretat laboral que hi ha en aquestes instal·lacions de l’aeroport i que fa temps que són denunciades pels sindicats. Altres treballadors de la Terminal de Càrrega consultats per Diari del Treball apunten que un sinistre com aquest «podria haver passat en qualsevol moment perquè el material és molt obsolet i amb greus deficiències». CCOO ha convocat per al pròxim 7 de juny una concentració davant les oficines de Swissport a la Terminal de Càrrega per protestar «per les condicions de seguretat amb què es treballa».
Una de les causes que podria haver intervingut també en agreujar els efectes del sinistre és que l’accés a la zona de càrrega és excessivament estret, segons han explicat diverses fonts consultades. El vigilant de seguretat afectat, segons la versió recollida, estava ajudant en aquell instant a ordenar la mobilitat interna quan va haver-hi el desplaçament de la plataforma que va malferir-lo.