x Pablo Rivas | El Salto
Enfront del que passa en països del nostre entorn com a França o el Regne Unit, o l’estat espanyol les operacions aèries domèstiques no sols no s’han reduït, sinó que han augmentat de manera important. Entre 2013 i 2019 el seu número es va incrementar un 27%, amb unes emissions de diòxid de carboni associades a aquests vols que van créixer un 33%.
Enfront d’aquest fet, i unit a uns compromisos de l’estat espanyol en matèria de reducció d’emissions —el Pla Nacional d’Energia i Clima (PNIEC) estableix que hauríem de reduir les emissions del transport un 46% per a 2030— un estudi presentat aquest dimecres proposa l’eliminació dels vols domèstics amb alternativa ferroviària de fins a quatre hores per a reduir la factura climàtica espanyola.
L’objectiu de la iniciativa, un pla que 14 organitzacions ja van demanar que s’inclogués en la Llei de Mobilitat Sostenible, paralitzada per l’avançament electoral, és estalviar 306.125 tones de CO2 traspassant viatgers al ferrocarril. En cas que es dugui a terme, el 10% del total de les emissions produïdes per l’aviació domèstica espanyola desapareixerien. I tot això “sense construir un quilòmetre més de vies”, afegeix el coordinador de l’informe, Pablo Muñoz.
51.000 operacions aèries menys
El treball, elaborat per l’Àrea de Mobilitat i Transport d’Ecologistes en Acció, sosté que l’eliminació dels trajectes aeris domèstics que puguin ser realitzats per tren en menys de quatre hores implicaria la desaparició de 51.000 operacions aèries, la qual cosa suposaria acabar amb el 13,1% de totes les operacions domèstiques, un estalvi del 9,71% en emissions de gasos d’efecte d’hivernacle atribuïbles a l’aviació interna espanyola.
En concret, l’estudi apunta a onze rutes actualment en servei potencialment substituïbles, trajectes que en 2019 van transportar 5,92 milions de passatgers, el 13,9% dels passatgers domèstics a l’estat. Una d’elles és especialment rellevant: “La ruta Madrid-Barcelona té un gran pes, amb 15.000 operacions anuals, el 30% de totes les substituïbles”, assenyala Muñoz. L’eliminació del pont aeri amb el transvasament dels seus passatgers al ferrocarril implicaria la reducció d’un 11% del total d’operacions aèries peninsulars i un 4% de les totals. La seva factura en matèria climàtica és de 168.000 tones de CO2 anuals, amb dades de 2019.
Després del pont aeri entre les dues principals urbs de l’Estat, li segueixen les connexions entre Madrid i la Corunya, Sevilla, València, Santiago de Compostel·la, Màlaga, Alacant, totes elles amb entre 4.000 i 6.000 operacions anuals. La llista de connexions potencialment eliminables acabaria amb les que uneixen Madrid amb Pamplona, Granada i Logronyo, juntament amb la ruta Barcelona-València.
Estalvi d’emissions i de temps
Segons les xifres que manegen des d’Ecologistes en Acció, “en el 100% dels casos el temps de viatge porta a porta és menor en el cas del tren”, ressalta Muñoz, qui a més, destaca que el pla és viable des del punt de vista tècnic i legal, i que l’estat espanyol reuneix les condicions per a fer-ho. “Tenim la xarxa d’alta velocitat més extensa d’Europa i la segona del món. No ho diem amb orgull, però és aquí i pot ser una eina útil per a reemplaçar viatges amb avió”.
Així mateix, l’expert remarca que hi ha altres arguments a favor de dur a terme la iniciativa. “Hi ha una clara preferència de l’usuari pel tren per una sèrie de raons, no sols ambientals, i això denota que la gent està preparada per a eliminar trajectes amb avió i portar-los al tren”. L’estudi assenyala a més que hi hauria un estalvi de 50,6 milions d’euros anuals en externalitats com a impactes sobre la salut, o danys en l’entorn.
Referent a la salut, les xifres recaptades per l’organització ecologista assenyalen que, a més del CO₂, les onze rutes substituïbles per viatges amb tren van produir 408,6 tones d’òxids de nitrogen i 2,7 tones de partícules en suspensió. Es tracta de xifres de contaminants “molt preocupants”, indiquen, a causa dels efectes sobre la salut de la població pròxima als aeroports. Només en un radi de 20 quilòmetres dels aeroports de Madrid i Barcelona viuen 5,8 milions de persones.
El treball ha analitzat a més els possibles problemes de competència que la mesura podria tenir. Així com la mesura ja implantada i en vigor a França —similar a la plantejada per Ecologistes en Acció, però amb un rang de 2 hores i mitja amb tren en comptes de quatre— va suposar un control de la Comissió Europea perquè no afectés la competència, en aquest cas aquest problema no existeix, segons Muñoz. “Si tenim en compte la compra de Air Europa pel Grup IAG, pendent de Brussel·les però que es donarà, de les onze rutes hi ha 57 serveis aeris dels quals només un no estaria en mans de IAG”, apunta.
Des d’Ecologistes en Acció han volgut ressaltar que l’aviació és un sector privilegiat a l’estat espanyol, amb “preus falsejats” que no són reals. Cal recordar que els les aerolínies reben fortes subvencions, els bitllets domèstics no tributen IVA i que el querosè per a aviació està exempt d’impostos, una excepció que la Comissió Europea està estudiant eliminar.
-
- Article redactat per Pablo Rivas i publicat originalment a El Salto. Traducció al català realitzada per la redacció de A l’aguait.