Aquest dimarts 18, segons ha informat l’Executiu autonòmic, s’ha activa un avís preventiu per contaminació atmosfèrica per nivells moderats de micropartícules PM10 a El Prat i a 39 municipis més de l’àrea de Barcelona.
El Govern ha aclarit que l’avís preventiu és la fase prèvia a la possibilitat d’episodi ambiental sense que aquest “s’hagi de produir necessàriament”, i el seu objectiu és reduir les emissions contaminants per a evitar aquest episodi, que comporta més restriccions. Així, a més de la reducció i control de les obres i els serveis municipals que poden generar pols, l’Ajuntament incrementarà el reg en carrers, parcs i places no asfaltades.
La primera fase de PM10, denominada d’avís preventiu, s’activa quan diverses estacions de mesura superen valors de 50 ug/m3 de mitjana diària i les previsions no donen mostres de cap millora. I així ha estat; la previsió que l’anticicló continuï ferm, ha comportat l’activació del primer avís preventiu de l’any. El darrer episodi declarat data del 16 de desembre de 2021.
Quina taxa concreta de contaminació per PM10 tenim a El Prat? No ho sabem.
Tot i l’afirmació que llegim a la retolació d’aquesta estació de control de Jardins de la Pau, a El Prat les estacions de control disponibles només mesuren de forma automàtica NO2 i SO2. Per contra les dades per PM10 i metalls es realitzen manualment i no estan públicament disponibles per a la seva consulta.
Les partícules PM 10 són petits fragments sòlids o líquids de pols, ciment, pol·len o cendres. Fins al 50% d’aquestes partícules les generen els motors, els pneumàtics i els frens dels vehicles. La resta prové de la pols de les obres i dels enderrocs i, eventualment, dels núvols de pols sahariana. Un altre element significatiu a la contaminació és el tràfic marítim de mercaderies, al qual s’atribueix un 20% del total de PM10 a l’atmosfera i el 13% de NO2. L’Aeroport del Prat, al seu torn, segons les dades d’abans de la pandèmia a la mà, contribueix amb el 7% dels NO2 i l’1% de les PM10.
Comments 3