El flamant anunci de l’ampliació de l’aeroport del Prat, i el celebrat acord entre els Governs català i espanyol, podria no estar tant “encarrilat” com va citar el president Illa.
En una trobada amb representants d’AENA i del govern català el 2 d’abril passat, la Comissió Europea va recordar a l’Estat Espanyol que, abans de fer res, havia d’adoptar mesures per a garantir una protecció adequada del Delta del Llobregat, segons van precisar a EFE fonts comunitàries.
Aquest advertiment ve de lluny: la Comissió Europea ja va obrir al febrer de 2021 un expedient a Espanya després de constatar que no havia adoptat mesures suficients per a protegir aquest enclavament, que forma part de la xarxa Natura 2000, i complir així amb les seves obligacions respecte a la Directiva europea d’Hàbitats.
Brussel·les va recordar llavors que portava des de 2013 debatent amb les autoritats espanyoles les possibilitats de mitigar i compensar el mal mediambiental causat per projectes relacionats amb l’ampliació de l’aeroport. Però els compromisos presos fins llavors per les autoritats, com l’adopció i implementació d’un pla especial per a la protecció de les àrees naturals, el paisatge del Delta del Llobregat i l’extensió de l’Àrea Especial Protegida per a protegir els territoris més adequats per a la conservació dels ocells no havien rebut «seguiment suficient».
La Comissió va remarcar que, malgrat ser una de les regions més densament poblades de la península, els «fràgils» ecosistemes del delta acullen una «espectacular biodiversitat i juguen un paper crucial en les rutes migratòries de molts ocells europeus», la qual cosa contribueix a preservar la coherència general de la xarxa Natura 2000.

La tessitura de les autoritats espanyoles davant la normativa comunitària
Segons estableix la Directiva d’Hàbitats de la UE, les autoritats d’un Estat membre tenen la potestat d’invocar l’apartat 4 de l’article 6 d’aquesta directiva:
«Si, malgrat les conclusions negatives de l’avaluació de les repercussions sobre el lloc i mancant solucions alternatives, hagués de realitzar-se un pla o projecte per raons imperioses d’interès públic de primer ordre, incloses raons d’índole social o econòmica, l’Estat membre prendrà quantes mesures compensatòries siguin necessàries per a garantir que la coherència global de Natura 2000 quedi protegida. Aquest Estat membre informarà la Comissió de les mesures compensatòries que hagi adoptat.
En cas que el lloc considerat albergui un tipus d’hàbitat natural i/o una espècie prioritaris, únicament es podran al·legar consideracions relacionades amb la salut humana i la seguretat pública, o relatives a conseqüències positives de primordial importància per al medi ambient, o bé, prèvia consulta a la Comissió, altres raons imperioses d’interès públic de primer ordre».
Sobre el paper, com hem vist, l’estat pot autoritzar un projecte encara que «pugui tenir un impacte significatiu en una zona Natura 2000, en funció de l’«interès públic» que justifiqui el desenvolupament d’aquest.
La cruïlla sobre la que es troba actualment es troba el govern Illa, és que estem davant d’un cas tipificat en el segon paràgraf, per afectació d’hàbitats prioritaris, i obligatòriament ha de procedir a la citada “prèvia consulta a la Comissió” i invocar unes altres “raons imperioses d’interès públic de primer ordre”.
El problema ara com ara per les autoritats espanyoles, és que el recurs a l’apartat 6.4 ja el van utilitzar anteriorment -l’any 2002- i exactament pel mateix motiu. Tal com deixa constància la citada Carta d’Emplaçament de l’any 2021 de la Comissió Europea a l’Estat Espanyol, on Brussel·les va deixar constància de la greu afectació causats per l’anterior ampliació sobre els ecosistemes del delta de Llobregat.
La Comissió recorda a les administracions públiques catalana i espanyola, que no es pot tornar a recorreré al mencionat article fins que es restaurin els valors ambientals anteriors al 2002 i s’implementin les mesures compensatòries aprovades arran de l’última ampliació de l’aeroport de l’any 2009.
L’assumpte és que com diu la frase feta, la Generalitat i AENA semblen haver intentat “matar dos ocells d’un tret“, però la Comissió ja ha advertit que aquesta opció no és vàlida. La qüestió oberta que planteja l’ampliació de l’aeroport per ara sembla lluny d’estar tancada, tal com suggerien les declaracions del president català.
_____________________________________________________
Informació relacionada:
Illa afirma que abans de l’estiu el projecte d’ampliació de l’aeroport estarà “encarrilat”
https://alaguait.cat/un-estudi-recent-reafirma-la-importancia-del-delta-i-la-seva-funcionalitat-ecologica-i-proposa-mesures-dintervencio/