«La usuària presentarà una queixa pel tracte que va rebre per parlar català a un vol que va enlairar-se del Prat».
x Adrià Lizanda | Tot Barcelona
“Yo no hablo catalán” va ser la resposta d’una hostessa de Vueling a Espe Valls quan li va demanar menjar per a ella i al seu fill. Valls va insistir en català i la dona li va acabar servint el que havia sol·licitat. Malgrat que la passatgera no estava conforme amb el fet que l’hostessa no la pogués atendre en català en un vol que sortia del Prat cap a Porto ahir a les 14:15 hores, els fets podrien haver quedat en anècdota. Abans de sortir de l’avió, però, Valls va escoltar un insult cap a ella: “¡Qué asco! Seguro que ha sido la catalana hija de puta”.
La passatgera estava a punt d’abandonar el vol VY8478 amb el seu fill de cinc anys mentre les hostesses netejaven els seients. Darrere d’ella i el seu fill hi havia asseguts uns alemanys que van vessar una coca-cola durant l’aterratge, segons explica Valls en una conversa telefònica amb el TOT Barcelona. L’hostessa que s’havia negat en un primer moment a atendre-la en català estava netejant aquells seients quan, en veure la taca de beguda, va etzibar: “Seguro que ha sido la catalana hija de puta”.
“Vam deixar passar a tothom i érem els últims a agafar les maletes”, relata Valls. La passatgera opina que l’hostessa es devia pensar que tothom havia abandonat l’aparell, per la qual cosa va cridar l’insult. Però la “catalana hija de puta” encara estava a l’avió, i Valls es va dirigir a la cap de personal de cabina per exigir-li una explicació. Quan va començar a explicar el que havia passat, la cap de les hostesses li va dir que no entenia el català i la va deixar “amb la paraula a la boca”.
Valls argumenta que, com anava amb el seu fill i havia d’anar al lavabo, no va insistir en la seva queixa i va decidir marxar. Tot i així, avisa, presentarà una reclamació a Vueling pel tracte de les hostesses i per l’insult que va rebre.
Vueling rebutja comentar el cas
Fonts de la companyia rebutgen fer cap declaració al respecte d’aquest cas. Els fets, tot i ser aïllats, s’han repetit en altres ocasions. Vueling no obliga els seus treballadors a saber català. El que fan, això sí, és una tasca de sensibilització respecte a l’ús del català als empleats. La companyia utilitza el català en els vols que connecten territoris catalanoparlants, com ara els que van del Prat a Eivissa.