ACTUALITZACIÓ | 22 de desembre de 2023 a les 16h
Els sindicats reprenen la convocaria vaga dels serveis d’atenció a terra d’avions i passatgers (handling) d’Iberia per Nadal davant el fracàs de les negociacions. Les protestes estan convocades el 5, 6, 7 i 8 de gener en tots els aeroports de l’Estat on l’aerolínia té presència.
La nova convocatòria d’aquest divendres es produeix després de que els sindicats UGT, CCOO i USO accedissin dimecres a desconvocar la vaga després d’haver ofert el govern espanyol de mediar en el conflicte. Segons expliquen en un comunicat, les reunions mantingudes al Ministeri de Transports amb Iberia per intentar trobar una solució al conflicte van resultar infructuoses.
Iberia va perdre el servei de terra en vuit aeroports de l’estat espanyol, entre els quals es troba el d’El Prat després del concurs que va fer Aena el passat 26 de setembre. Els sindicats alerten d’una precarització de les condicions laborals per la subrogació dels contractes dels treballadors d’Iberia a les noves concessionàries. D’altra banda, demanaven a Iberia que assumís l’autohandling per donar servei a les aerolínies de IAG (Iberia, British Airways, Level, Vueling, Air Lingus i Air Nostrum) en els aeroports on han perdut el concurs.
Uns 3.000 treballadors d’Iberia Airport Services passaran a altres empreses com Groundfource, Aviapartner, Menzies i Swissport.
Els sindicats subratllen que Ibèria havia proposat crear una empresa encapçalada per una adjudicatària guanyadora dels concursos, amb una participació majoritària del 80%, i amb una empresa del grup IAG, probablement Yellow Handling, segons les mateixes fonts. Els dos sindicats consideren que aquesta “invenció” és “il·legal” i que suposaria una “segregació” del negoci i “l’incompliment” de diferents acords signats en els últims convenis.
Iberia jusitifica el rebuig a fer autoservei per falta de rendibilitat davant la falta d’un volum de treball suficient. Argumenten també que haurien de seguir en plantilla les persones més grans, és a dir, les de major salari. i que les empreses que han guanyat el concurs tindrien el personal de menor salari i, per tant, disposarien d’un avantatge competitiu i impediria a Iberia complir amb els objectius de rendibilitat que tenen fixats amb els accionistes. En la mateixa línia, Aseata, la patronal del sector de l’handling ha demanat la limitació de l’autoasistència per part de les aerolínies.
La proposta de l’autohandling feta pels sindicats subratllava que s’havien de respectar les condicions acordades al XXII Conveni Col·lectiu, però obria la porta a estudiar fórmules que permetessin de fer viable el negoci dels serveis de terra. Alhora, UGT i CCOO subratllen que també havien proposat un Expedient de Regulació d’Ocupació perquè l’empresa pogués reduir costos en aquest negoci.