«El 5 i el 20 de desembre, coincidint amb el pont de la Constitució espanyola i l’operació sortida de Nadal, CGT convoca vagues en Adif i Renfe contra la privatització del sector i les condicions laborals en aquestes companyies.»
x El Salto
De la mateixa manera que l’any passat, tant el pont de la Constitució espanyola com l’operació sortida de Nadal tornaran a estar marcades per convocatòries de vaga en el sector ferroviari. En aquesta ocasió, les mobilitzacions vénen motivades per la imminent liberalització del sector. Una operació que el sindicat convocant CGT qualifica de “venda a preu de saldo”.
Aquest sindicat anarcosindicalista, minoritari en els comitès d’empresa de Renfe i Adif, ha convocat aturs parcials per al 5 de de desembre i una vaga de 23 hores per al 20 de desembre.
A més de qüestionar les condicions en les quals s’està realitzant la privatització del sector, des de CGT denuncien, igual que en les protestes de 2018, per la pèrdua de poder adquisitiu i altres qüestions laborals: “No podem quedar-nos quiets a Renfe, quan el futur que pretenen és vendre als ferroviaris i l’empresa a preu de saldo, quan continuen negant-nos el dret a la promoció interna integral, quan limiten i retallen salaris mentre s’obtenen beneficis milionaris, quan ens condueixen al desarrelament amb l’augment de les permanències en els llocs de treball, quan la reducció de la jornada l’apliquen d’acord amb criteris economicistes i no al compliment dels objectius de la llei quant a conciliació familiar i laboral”.
El sindicat justifica les mesures per la falta de voluntat de diàleg per a “evitar així un període de vaga que, en definitiva, representa el fracàs de la negociació”. CGT assenyala que, tant al Ministeri de Foment com a les operadores, “la conflictivitat present els importa ‘tres pepinos’”.
El procés de liberalització del transport ferroviari s’aplicarà a tota la Unió Europea al desembre de 2020. Adif Alta Velocitat, encarregada de gestionar la infraestructura d’AVE, ha repartit en una reunió extraordinària realitzades el 27 de novembre el pastís del negoci ferroviari. Entre les sis empreses que optaven a explotar les vies a partir del 14 de desembre de 2020, Renfe es quedarà amb el 70%; Intermodalitat de Llevant SA, propietat de Air Nostrum i de l’empresa pública italiana Trenitalia, un 20%; i el 10% restant per a l’estatal francesa SNCF.
Segons un informe de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, que recollia l’opinió dels grups de consumidors, creixen els temors que la privatització acabi perjudicant els usuaris i a les línies amb menor trànsit, una tendència que arrossega el transport ferroviari espanyol des de fa dècades, amb el tancament de línies a les destinacions menys sol·licitades, la concentració de la inversió en les línies d’alta velocitat i l’abandó dels trens de rodalia: “La liberalització del servei no es considera encara com una palanca de millora per al sector. Els representants dels usuaris perceben com a risc el que l’obertura a la competència porti amb si una contracció en l’oferta associada a l’abandó de línies no rendibles i una pèrdua de serveis”.
.