«El sindicat CGT denuncia que els treballadors d’AENA van atendre 2 vegades i mitja més de passatgers que la francesa ADP amb gairebé la meitat de massa salarial. Mentre Aena i ENAIRE mantenen un creixement anual pròxim al 7%».
En un comunicat fet públic per la Confederació General del Treball (CGT), aquest sindicat denúncia la pèrdua de poder adquisitiu acumulat en els darrers anys, a penes compensat recentment a través del SGD i reclamant increments reals per disminuir la bretxa salarial existent i acabar amb la doble escala salarial a l’empresa gestora del aeroports de l’estat espanyol, AENA.
Només l’any passat el volum de negoci va créixer un 7,3% i els beneficis nets encara més, un 7,8%, al mateix temps que les taxes per a les companyies aèries es reduïen en un 2,2%. Tot això per la CGT demostra que conforme amb l’increment de les càrregues de treball i dels beneficis empresarials és possible una pujada salarial.
La CGT reclama la recuperació de les condicions laborals prèvies a la privatització d’AENA, i qualifica d’espoli la sortida del 49% de les accions a borsa, de la mateixa manera, critica amb especial duresa el “desfalc a les arques públiques que ha suposat i suposa” i l’entrada de “fons voltors” a AENA que “descapitalitzen l’empresa a través d’un repartiment de dividends“, consentit des de Moncloa, del 80% dels beneficis; els resultats del primer trimestre els brinden un increment del 22,7% del benefici net en el primer trimestre de 2019.
La dispar comparació de xifres entre els gestors aeroportuaris de l’estat espanyol i francès
La comparació de les xifres de resultats oficials de l’any 2018 de dues empreses molt similars que es disputen el primer lloc com a gestor aeroportuari a nivell europeu AENA (51% pública) i Aeroports de Paris (ADP, 50,63% pública) mostren a les clares que els salaris a AENA són ridículament baixos i que els fons voltors presents en l’accionariat d’AENA són més voraços i compten amb més facilitats a l’hora de convertir les rendes del treball en beneficis nets que l’accionariat de ADP. Malgrat tenir volums de negoci molt semblants (AENA 4320,3M€, ADP 4478ME), els resultats ja no ho són tant, el retorn del capital en el cas d’AENA aconsegueix un espectacular 61,5% (EBITDA, beneficis abans d’impostos, 2656,9M€), mentre ADP arriba a un gens menyspreable 43,8% (EBITDA 1961M€). Per a Aena suposa uns beneficis nets de 1327,9M€ (dels quals el 80% es destina al pagament de dividends) i a 611M€ (dels quals el 60% es destina al pagament de dividends) per a ADP. Malgrat aquestes substancioses diferències quant a rendibilitat la despesa en personal per als seus 6.349 empleats a França (casa matriu del grup), que van atendre 105,3M de passatgers, li va suposar a ADP 556M€, mentre AENA destinava 376,9M€ als seus 7.629 empleats a pesar que a l’Estat Espanyol es van atendre 2 vegades i mitja més de passatgers (263,7M).