Si fa escassament uns dies es feia públic que abans de finalitzar l’any 2025 els municipis de més de 20.000 habitants haurien d’implantar una zona de baixes emissions (ZBE), i les ciutats de més de 50.000 habitants, entre les quals es troba el Prat, abans de 2023; avui sorprenentment s’ha produït un cop de porta a la zona de baixes emissions (ZBE) de Barcelona. El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha anul·lat l’ordenança de l’Ajuntament de Barcelona que regulava les restriccions als vehicles més contaminants argumentant que el consistori no va justificar prou bé la mesura.
D’aquesta manera dona la raó a la Plataforma d’Afectats per les Restriccions Circulatòries, l’Associació de Famílies Nombroses de Catalunya i als gremis de tallers de reparació de vehicles i de transportistes, entre altres entitats.
L’anul·lació no té efecte immediat
Així i tot, l’anul·lació no té efecte immediat perquè la sentència no és ferma. L’Ajuntament de Barcelona pot recórrer la decisió davant el Tribunal Suprem i fins llavors l’ordenança seguirà funcionant. Això sí, caldrà veure en quina situació queden les multes posades als vehicles sense etiqueta ambiental.
La ZBE va entrar en vigor el gener de 2020 sense oposició política. Només el PP, Ciutadans i BpC–el partit de Manuel Valls– es van abstenir.
El portaveu de l’associació Promoció del Transport Públic, Adrià Ramírez, ha dit en declaracions a Betevé que la decisió va en contra de la majoria d’indicacions en matèria mediambiental de la Unió Europea i “ens juguem una multa si seguim amb mala qualitat de l’aire”. Aire Net considera que la justícia s’hauria “d’alinear amb les prioritats d’avui en dia en matèria d’emergència climàtica”.
Per la seva part, la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB) i la Plataforma per la Qualitat de l’Aire venen demanant, abans fins i tot de la seva implementació, que la ZBE evolucioni “ràpidament” cap a l’aplicació d’una taxa anticontaminació, o peatge urbà, per disminuir el nombre de vehicles que circularan per la ciutat comtal i disminuir la contaminació atmosfèrica.
També alertaven que la ZBE no podia tenir la “contrapartida” d’accelerar la renovació del parc de vehicles per sobre de la taxa de reemplaçament natural i apuntaven, abans de la seva aplicació, a un possible succedani de Pla Renove per fases, en benefici de la indústria del motor i en detriment de les famílies en menys recursos econòmics.
El primer tinent d’alcalde del Prat diu que això s’arreglarà
En declaracions al periòdic Delta Juan Pedro Pérez, primer tinent d’alcaldia ha declarat que l’ajuntament del Prat”continuarà “treballant amb el benentès que això s’arreglarà i que tal com diu la llei de canvi climàtic del Govern de Pedro Sánchez, el 2023 haurem d’establir una ZBE. “L’esperit final de la ZBE “és renovar el parc mòbil, apostar per energies renovables, reduir nivells de contaminació… Tot això seguirà en vigor d’una manera o una altra. Qui té un cotxe vell, doncs té un cotxe vell”.
Què pot passar amb les multes?
Les 70.000 multes que ha imposat l’Ajuntament de Barcelona a propietaris de vehicles sense etiqueta de la DGT per entrar a la ciutat podrien seguir el mateix camí que les sancions de Madrid Central. Després de l’intent de l’ajuntament madrileny de resistir-se i mantenir-les en vigor, diverses dictàmens judicials van obligar a deixar-les sense efecte, la qual cosa va obrir la porta a reclamar la revolució de l’import. Les multes de Barcelona tenen un import que va dels 100 euros als 1.800 per als casos extrems de reincidents.