El president de DEPANA, Josep Maria Carrera, va comparèixer el passat dimecres 2 de març davant la comissió de Polítiques Digitals i Territori del Parlament per exposar les raons per les quals l’entitat s’oposa a l’ampliació de l’Aeroport del Prat.
Carrera va començar la intervenció mostrant una notícia de La Vanguardia del juny de 1998 en què DEPANA presentava una proposta per a la construcció de la tercera pista de l’Aeroport que no causés impacte mediambiental per el supòsit que algun dia es decidís fer una ampliació. L’entitat ecologista apostava per construir dues pistes llargues col·locades “«de manera que s’enviessin els avions al mar i no a les zones on hi ha més concentració d’aus, al Remolar i la Ricarda».
Segons Josep Maria Carrera «Hi ha raons tècniques que indiquen que amb l’Aeroport actual gestionat de manera adequada, i en consonància amb el conjunt del sistema aeroportuari català, tenim el país servit en matèria aeronàutica».
Carreras qüestionava igualment el projecte des d’un punt de vista territorial: «Interessa seguir concentrant tot el creixement de Catalunya a la regió metropolitana de Barcelona? Si un aeroport és un recurs per al desenvolupament del territori doncs repartim aquest desenvolupament». «En un context de reducció de l’ús de combustibles fòssils i de reducció del trànsit aeri cal activar els aeroports de Reus i Girona perquè també siguin una font de potencial econòmic».
El delta del Llobregat ja no aguanta més
Pel president de DEPANA «El delta del Llobregat ja no aguanta més, però és que ja no aguanten més els espais naturals i especialment les zones humides». I afegia: «Si consulteu el darrer informe sobre l’estat de la natura a Catalunya veureu que els espais naturals han perdut un 50% de la biodiveristat en el que portem de segle. No podem estressar més aquest territori». «Hem de deixar de ser hipòcrites. Cal que els espais naturals i agrícoles es considerin una infraestructura verda que presta uns serveis ecosistèmics».
Carreras denuncia la inacció de les administracions un any després de l’advertència de la UE
Davant la comissió parlamentaria Carreras feia aquesta recriminació: «La Comissió Europea ha emplaçat totes les administracions a complir les mesures compensatòries que es van acordar en l’anterior ampliació del Prat. Ha passat un any i encara no hem complert aquesta demanda. No tenim cap proposta sobre la taula i és urgent fer-ho». «S’ha de canviar la manera d’actuar» i «dedicar recursos suficients». «L’ampliació del Port i de l’Aeroport ha provocat que algunes espècies ja no hi siguin».
Un model caduc en temps d’emergència climàtica
Carreras durant la seva intervenció posava sobre la taula també la qüestió de l’impacte del sector aeronàutic sobre el clima en una situació d’emergència climàtica que, afirma Carreras, «no es pot quedar en una declaració». «Hem de reduir el consum de combustibles, i ara per ara tots els avions van amb combustibles fòssils. El que hem de fer és reduir les emissions i això passa per reduir vols» afegia.
Com alternativa a l’aviació comercial Carreras apostava per una apostar per prioritzar el transport ferroviari: «No té sentit ampliar la capacitat aeronàutica si hem de reduir el consum de combustibles fòssils». «Si atenem a raons climàtiques el que hem de fer és reduir l’ús de l’avió».
Amb relació a la citada emergència climàtica, Carreres no va estalviar-se aquest retret cap als membres de la comissió parlamentaria: «Tenim una llei de canvi climàtic catalana, una llei estatal i una normativa europea que s’han de complir. Hem de canviar la manera de fer».
Comments 1