«L’any 2010 va ser el primer cop que es va declarar el “Estat d’Alarma” a l’estat espanyol a causa, segons es va al·legar en aquell moment, del suposat abandó i paralització de l’activitat aeronàutica per part dels controladors aeris. Deu anys desprès els darrers controladors aeris arriben a la banqueta dels acusats en un cas que genera cada cop més dubtes sobre la veracitat de la versió oficial donats els precedents de sentencies anteriors».
Els judicis sobre la vaga de controladors aeris de 2010 s’acosten a la seva fi. El Passat 27 de juliol van començar les rondes de Conclusions de les parts, on es troben involucrats 14 controladors aeris entre els que s’hi troba César Cabo, el que fou portaveu de la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA).
Assistents experts informen que els principals arguments de l’acusació es van centrar en el sou dels controladors, el fet de que firmessin el document 34.4 (declaració de no trobar-se en condicions psico-físiques per a realitzar la seva funció amb garanties) i la teòrica inducció d’Aena al tancament de l’espai aeri patronal del 3 de desembre de 2010. Cap menció de l’acusació per abandó del lloc de treball.
Durant aquest procés, la Fiscalia de l’estat espanyol manté la petició de les multes per abandó del servei públic durant la suposada vaga que van de 30.000 a 75.000 euros, tot i les 20 sentències ja finalitzades on es donava la raó als controladors exculpant-los de tota responsabilitat tal i com us explicàvem en un article previ. A més, als controladors encausats se’ls suspendria de sou i feina durant un període que va des de 5 mesos fins a 1 any.
Apart de la multa, també es sol·licita que indemnitzin als perjudicats que encara no hagin rebut una compensació per un import total a la suma del preu del bitllet d’avió que van pagar més les despeses derivades de la cancel·lació del mateix. Aena per la seva part, seria responsable civil subsidiari d’una indemnització de 1.000€ en concepte de dany moral a tots els afectats que puguin acreditar aquestes circumstàncies.
El fet que es jutja, l’abandó del lloc de treball, així com les seves causes i conseqüències per als controladors les analitzàvem en aquest article, on detallàvem de forma extensa les implicacions i manipulacions d’informació a nivell polític que van dur a la militarització del espai aeri i que són poc conegudes per la població.
Quedem a l’espera doncs de la resolució d’un judici que segueix en actiu rere més de 7 mesos de procés. La decisió judicial serà complicada a causa de la falta de Fets Provats, donat que la Fiscalia es basa principalment en conjectures.