Depana, Ecologistes en Acció i Unió de Pagesos desqualifiquen públicament la proposta d’ubicar un complex agroindustrial al parc agrari què varen anunciar, el passat dijous 19 de maig, les alcaldies de Gavà, Viladecans i Sant Boi
Des d’Ecologistes en Acció consideren que la proposta de “hub agroalimentari” el que busca en realitat és ubicar sòl industrial en terrenys de cultiu. Unió de Pagesos també denuncia el doble llenguatge dels ajuntaments de Gavà i Viladecans en l’anunci i els acusa igualment de traslladar l’impacte de la urbanització dels seus termes sobre l’espai agrari. L’organització agrària denuncia l’anunci dels dos ajuntaments de treballar per permetre exempcions al pla especial allà on es consideri oportú. Una possibilitat que, per Unió de Pagesos, perverteix qualsevol discurs sobre el compliment de la normativa actual i propicia l’especulació urbanística.
Depana alerta que els consistoris pretenen modificar el Pla Especial del Parc Agrari per la porta del darrere i sosté que l’únic que pot evitar la desaparició de l’espai és la seva inclusió a la Zona d’Especial Protecció per a les Aus.
Ecologistes en Acció també adverteix que la proposta, tot i estar vinculada en un primer terme a la indústria agroalimentària, arribat el cas, es reconvertirien fàcilment en altres indústries. Si bé pot ser positiu que es puguin fer activitats agroindustrials sostenibles vinculades a la producció agrària (fàbriques d’elaborats, conserves, adobs ecològics, etc.), aquestes activitats segons els ecologistes s’han d’ubicar on toca segons la normativa urbanística: als polígons industrials actuals, alguns dels quals tenen importants superfícies desaprofitades.
La proposta pretén incloure activitats no permeses dins la normativa per la porta del darrere segons ecologistes i pagesos
Unió de Pagesos acusa als consistoris de Gavà i Viladecans de llençar pilotes fora per amagar la deixadesa de funcions, que ha portat a aquests municipis a ser dos dels que tenen majors problemàtiques del Parc Agrari, ja que aquests dos governs locals de la comarca han permès durant anys la implantació d’activitats no permeses dins la normativa, com ara horts lúdics, que interfereixen en les activitats agrícoles professionals.
Unió de Pagesos també posa èmfasi en recordar que ambdós ajuntaments van fer l’anunci d’aquest projecte al costat de les organitzacions que van estar a favor de l’ampliació de l’aeroport, en detriment de l’espai agrari de Viladecans. Per la seva banda Ecologistes en Acció recorda que darrere la proposta hi ha els mateixos ajuntaments que van apostar per ubicar al Parc Agrari el projecte anomenat popularment com EuroVegas, i que van pressionar posteriorment a la Generalitat per fer un pla urbanístic per seguir construint en espais agraris i naturals (PDU del Delta, anul·lat per la justícia).
Depana denuncia la fragilitat del Parc Agrari davant els interessos especulatius
Per Depana aquest projecte tornen a posar de manifest la fragilitat del Parc Agrari i els arrelats interessos especulatius que dominen els tres consistoris. La llista és llarga: camp de golf a Viladecans, Barça Parc, Parc del Delta de Viladecans, EuroVegas, PDUE, PEPA, PDU GranVia, ARE SUD i la nova ampliació de l’Aeroport. Agressió rere agressió fins eliminar totalment el Delta del Llobregat, denuncia DEPANA. L’entitat defensa que la conservació dels espais naturals i la seva diversitat també és un valor econòmic i en aquest sentit adverteix que la seva destrucció té un cost d’oportunitat que no es pot menystenir.
Depana també critica la passivitat flagrant de la Generalitat de Catalunya i la seva incapacitat per a prendre decisions. Pel que fa a l’Ajuntament del Prat de Llobregat, l’associació recorda que tot i que no s’ha sumat al posicionament públic dels tres consistoris, ha defensat actuacions d’interès urbanístic propi com són la modificació de la delimitació del Parc Agrari durant la tramitació del PEPA -fet que va permetre la urbanització de l’ARE SUD-, la proposta de creació d’un parc corredor urbà sobre zones agrícoles a l’entorn del PDU dels accessos ferroviaris al Port i la proposta de construcció d’infraestructures agroalimentàries dins de la zona ZEPA a l’entorn de Cal Tudela.