L’ampliació de l’aeroport d’El Prat va ser un dels punts claus per aconseguir tancar l’acord entre ERC i el PSC per als pressupostos catalans del 2023. Encara que el text final que van acordar no menciona l’ampliació de la tercera pista que reclamava Aena, sinó que és molt més ambigu i només parla de fer que la infraestructura “guanyi capacitat“. El pacte, doncs, implica que es reactivi el projecte ara per ara aturat pel govern espanyol, però no concreta de quina manera.
Això reobre de nou el debat i planteja reobrir opcions que semblaven avui descartades, com ara construir una pista sobre el mar.
Pel que fa a la possible ampliació de l’aeroport amb una pista flotant sobre el mar, que el Govern diu voler estudiar, Daniel Prado, de la plataforma Zeroport ha replicat que la publicació de la noticia te més altaveu mediàtic que no pas de futur realista. “No té cap sentit ni viabilitat, i són cortines de fum que llancen per mantenir viu un debat obsolet i sobre el qual la població de Catalunya ja s’ha manifestat“, va afirmar en referència a la mobilització contra l’ampliació de la infraestructura aeroportuària el setembre de 2020.
Jose Garcia, vicepresident de Depana, es manifesta igualment en uns termes semblants al del representant de Zeroport. “És un globus sonda més que llencen a l’opinió pública utilitzant determinats medis de premsa afins […] cerquen que els seus plantejaments sobre la necessitat d’ampliar l’aeroport vagin calant a poc a poc“. La proposta afegeix Garcia, “inclús podria ser utilitzada en posteriors estudis amb el maquiavèl·lic objectiu de fer bona la d’AENA.”
L’any 2006 el govern català, malgrat els seus inicials plantejaments per protegir el corredor litoral i el front marí de les reserves naturals del Delta, finalment se’n va desdir, deixant fora el litoral de les zones protegides precisament per no entorpir una possible pista sobre el mar. En la redacció final de la proposta totes dues zones van quedar-hi excloses.
Nou anys després però, l’any 2015 i a requeriment de la Comissió Europea, l’Estat Espanyol va acabar per incloure aquest tram de litoral en les zones protegides, per la qual cosa el terrenys afectats per una possible quarta pista sobre el mar van passar a convertir-se en l’actual ZEPA marina 513. Tot el litoral entre la Murtra i l’espigó del Port està inclòs en aquesta citada zona ZEPA marina i constitueix una de les zones més rellevants per a l’alimentació d’espècies com per exemple la Pardela Balear, au endèmica d’aquestes illes que es troba actualment en greu perill d’extinció.
El mateix president del gestor aeroportuari Aena, Maurici Lucena, va assegurar en una entrevista a Catalunya Ràdio l’any 2019 que aquesta alternativa no era “viable“, després que el president de Fira de Barcelona, Pau Relat, defensés la pista sobre el mar com una opció a estudiar.
En el seu moment, un altre dels actors implicats, l’Ajuntament del Prat de Llobregat, també va rebutjar aleshores aquesta construcció, que va titllar d'”agressió territorial“.
____________________________________________________________________________________________________
Informació relacionada:
L’estat francès prohibeix els vols interiors curts que tenen alternativa amb tren