«Nissan no reobrirà aquest dilluns després de la rescissió d’Acciona del seu contracte».
La direcció de Nissan Motor Ibèrica ha anunciat aquest divendres que no reprendrà la seva activitat aquest dilluns. Les presses que tenia Nissan per tornar a posar en marxa la producció a la Zona Franca i la seva estratègia de negociació se li han girat en contra, ara amb els proveïdors. Nissan s’ha vist obligada a retardar la reactivació de les fàbriques fins a dues setmanes, sempre que pugui trobar una alternativa a la fugida del proveïdor logístic Acciona.
La direcció de Nissan Motor Ibèrica encapçalada per Frank Torres ha esperat fins a tres dies abans de la data prevista per a la tornada als seus llocs de treball dels 3.000 empleats per a comunicar que, “per motius externs aliens a la seva voluntat, es veu obligada a posposar l’inici de la producció de vehicles més enllà del pròxim dilluns, 24 d’agost, tal com estava previst i acordat amb la representació dels treballadors”.
Durant dues setmanes, Nissan ha estat buscant alternatives a Acciona, que va anunciar que deixava de prestar els seus serveis logístics de preparació de components de forma anticipada a causa de la situació insostenible a la qual l’ha abocat el fabricant japonès per la seva decisió d’abandonar la seva presència industrial a Catalunya. Acciona ha presentat ja un ERO per a acomiadar als seus 500 empleats destinats en Nissan.
Cerca d’alternatives
La Línia 2, que acobla les ‘pick up’ Nissan Navara, Renault Alaskan i Mercedes X-Class, té previst reprendre la producció dilluns que ve 7 de setembre. Això vol dir que les darreres unitats de la versió de Mercedes, que havien d’estar llestes al maig, sofriran un retard encara major després de la vaga indefinida de la plantilla contra el tancament.
El reinici de la fabricació en la Línia 1, que acobla la furgoneta elèctrica e-NV200, “s’estima”, segons Nissan, que reprendrà l’activitat el dilluns 31 d’agost.
.
El conflicte amb els treballadors de Nissan subcontractats amenaça la reactivació
Un col·lectiu de més de 300 treballadors ocupats en les diferents subcontractes que operen en les instal·lacions de Nissan van interposar el mes passat una reclamació judicial per cessió il·legal de treballadors i per a ser reconeguts com a empleats de la multinacional japonesa. Amb aquest reconeixement també volen percebre les mateixes indemnitzacions, que arriben fins al 90% del sou i a 60 dies de sou per any treballat sense topall de mensualitats per als prejubilats i els acomiadats, respectivament.
Aquest grup promotor de la demanda ha denunciat que, en l’acord entre els sindicats majoritaris i Nissan, “no s’inclou ni una línia” dedicada als empleats de les subcontractes que, en alguns casos, tal com succeeix amb Acciona, la que empra a més personal, es troben actualment en situació de ERTE.
En total, Nissan disposa d’uns 225 proveïdors de primer nivell, 70 d’ells a l’àrea metropolitana de de Barcelona. I aquests, molts altres proveïdors a Catalunya, per la qual cosa s’estima que el tancament de les plantes de Nissan afecta de manera indirecta a unes 25.000 persones
Informació associada:
Acciona anuncia un ERO sobre la plantilla subcontractada per Nissan
Nissan: el fracàs d’una estratègia local en el sector de l’automòbil
Proposen socialitzar la Nissan per crear un parc públic de cotxes compartits elèctrics.
La Taula Sindical de Catalunya demana l’expropiació de Nissan
Els treballadors de les subcontractes de NISSAN interposen una demanda per cessió il·legal de treballadors
La marxa de Nissan, una estratègia prèvia que la pandèmia va accelerar
Nissan anuncia que mantindrà oberta la planta de recanvis del Prat que ocupa 110 llocs de treball
Nissan anuncia 70 milions d’inversió en la nova planta de pintura de Zona Franca, però la condiciona a la sortida de 600 treballadors
Article publicat en base a informacions publicades a la pàgina Coche Gobal