«La plantilla crítica la ‘passivitat’ de la companyia a l’hora de desencallar la situació i negociar una solució. Demanen les mateixes millores laborals que van provocar les vagues de juliol».
La reunió de mediació entre el personal de terra d’Iberia i els representants de l’empresa d’aquest dimarts a la seu de Treball ha acabat sense acord i, per tant, es mantenen les jornades de vaga per a aquest cap de setmana, 24 i 25 d’agost, i per al 30 i 31 d’agost.
La UGT, el sindicat majoritari, ha lamentat en un comunicat la “passivitat” de la companyia per desencallar la situació i desconvocar la vaga, segons ha informat en un comunicat.
La plantilla d’Iberia al Prat és de 2.500 treballadors, que s’encarreguen de la facturació, l’embarcament, la càrrega i descàrrega, l’assistència i el manteniment als avions, i donen serveis a una vintena de companyies, entre elles, Vueling.
Estabilitat i més plantilla
Curiosament, la principal reivindicació dels treballadors no és econòmica. La reclamació clau del conflicte que enfronta treballadors i patronal és incrementar el nombre de treballadors de la plantilla i reduir la temporalitat, el 50% dels operaris són temporals. També ha assenyalat que la direcció no vol posar fi a la sobrecàrrega de treball del personal de terra al Prat i al “abús” de les hores extraordinàries d’obligat compliment, així com fomentar la reorganització dels torns per facilitar la conciliació.
UGT ha ressaltat que davant d’aquest “immobilisme” alguns grups de treballadors reclamen obertament que no es compleixin els serveis mínims que consideren abusius, tot i que el comitè de vaga defensarà a les assemblees previstes per avui i el divendres la necessitat de respectar-los.
Aquestes aturades segueixen als convocats el passats dissabte 27 i el diumenge 28 de juliol, després que els treballadors i la direcció no hagin arribat a un acord sobre les demandes de millores laborals que van portar a la vaga al juliol.
Per la seva banda, l’empresa s’afanya a no negociar amb el comitè del Prat i remet qualsevol pacte a un conveni del conjunt de la companyia. Això fa difícil cap acord perquè les situacions laborals difereixen segons els aeroports. Així la fixesa i la situació que tenen els treballadors en llocs com l’aeroport madrileny on les càrregues de feina i temporalitat són millors.
La vaga a Trablisa, als jutjats
En paral·lel, la vaga dels responsables del control de seguretat a l’aeroport de Barcelona continua activa. Tot i mantenir-se sense provocar gaires incidències, el passat 13 de d’agost, el comitè de vaga va presentar dues demandes a Inspecció de Treball i al jutjat del Prat de Llobregat.
En la primera, han denunciat Trablisa -empresa concessionària- per traslladar personal d’altres aeroports per minimitzar els efectes de la vaga. També han reclamat que la companyia els doni informació sobre el seguiment de l’aturada, que es revisin els descansos del personal i la “pressió” que estaria exercint la Guàrdia Civil.
.