L’esperada ampliació de la ZEPA (Zona d’Especial Protecció per als Ocells) del delta del Llobregat és finalment una realitat.
Es tracta d’una notícia llargament esperada pels moviments ecologistes i de defensa del territori, que no s’han cansat de denunciar reiteradament la inacció de les autoritats catalanes i espanyoles davant de l’expedient obert per Brussel·les contra l’Estat Espanyol –arran d’una denúncia de DEPANA– per no protegir els ecosistemes del delta del Llobregat, no avaluar adequadament els impactes de la construcció d’aparcaments a prop de l’aeroport, no implementar les mesures compensatòries per a l’ampliació de l’aeroport i no classificar adequadament els territoris més apropiats per a la conservació d’ocells a la ZEPA.
Una ampliació dels espais protegits anunciada sota l’amenaça d’una sanció de Brussel·les
Les reclamacions perquè la Generalitat protegeixi aquesta zona humida es remunten a la finalització de les mateixes obres del Pla Delta, amb la materialització de les obres del desviament del riu Llobregat o de l’ampliació de l’aeroport entre altres. Des de llavors, la llista de promeses incomplertes i greuges per a aquest espai natural tan malparat és interminable.
Finalment l’any 2021, fruit del ja citat requeriment de la Comissió Europea on retreia a les administracions catalana i espanyola, el Govern català es va comprometre a redefinir la ZEPA i la LIC (Lloc d’Importància Comunitària) en tot l’entorn deltaic del riu i la desembocadura, mentre que l’Estat delimitava la ZEPA marítima i començava a enderrocar els aparcaments de l’aeroport construïts en ple entorn natural.
La Generalitat, dos anys després de presentar la primera proposta d’ampliació de la Zona d’Especial Protecció de les Aus (ZEPA) del delta del Llobregat, ha aprovat finalment l’esperada ampliació de la que la zona que d’ara endavant es dirà Aiguamolls del Delta del Llobregat. El Govern ha acordat triplicar les hectàrees actuals i passar del prop de mil hectàrees protegides que hi havia fins ara a preservar-ne 2.407.

DEPANA celebra l’ampliació de la ZEPA i recorda què és el fruit de “dotze anys de feina tenaç”
DEPANA ha celebrat l’aprovació de l’ampliació de la Zona d’Especial Protecció de les Aus (ZEPA) del delta de Llobregat que, recorda, és el fruit de dotze anys de feina tenaç. Tot i això, l’entitat considera que encara queden zones importants sense cobertura.
L’executiu català es proposa començar abans que acabi l’any amb la redacció i tramitació del Pla de protecció de medi natural i del paisatge de l’espai Delta del Llobregat.
A falta de concretar-se les mesures, tindran consideració de zones protegides el tram del riu Llobregat des del pont de l’N-340 (el de Molins de Rei – Sant Vicenç dels Horts) fins la desembocadura, l’Illa, la bassa de desguàs del canal de l’aviació, la zona central del parc litoral del Prat, la platja del Prat, la Roberta, la colònia militar de l’aeroport, la pineda de les Filipines, l’ampliació de Can Sabadell, l’ampliació del Remolar, la Murtra i la Murtrassa, la pineda de Gavà i l’Olla del Rei.
En un comunicat ha afirmat que l’aprovació és una decisió “lògica i valenta” que aposta per preservar el territori en un entorn de pressió urbanística i deixant de banda les “pressions” de sectors vinculats a lobbies econòmics. Ecologistes en Acció ha recordat però que aquesta mesura era una “obligació legal” derivada de directives europees.
Per la seva banda DEPANA assenyala que alguns mitjans ja donen per possible o presumptament tancat el procediment d’infracció en curs, però ha volgut recordar que caldrà avaluar en un futur el grau actual de compliment amb la Comissió.
La nova ZEPA no acabarà amb l’amenaça latent sobre el territori d’una nova ampliació de l’aeroport
Tot i la nova ZEPA, Ecologistes en Acció ha alertat que segueixen ben vives amenaces molt greus que acabarien d’”esquarterar” un territori ja fragmentat i degradat com són l’”urbanisme especulatiu” i els macroprojectes d’ampliació del port i l’aeroport. Per això, ha afirmat que la delimitació de la línia de la Xarxa Natura 2000 no aconseguirà frenar la degradació ambiental.
No es prohibirà una nova ampliació de l’aeroport, però la nova àrea de protecció podria dificultar les obres projectades, segons ha reconegut la portaveu del govern, Patrícia Plaja.
Jose García de DEPANA aclareix que: “El que nosaltres demanarem serà que totes les actuacions que estan en estudi o s’estiguin plantejant, i que afecten aquest territori, hagin de fer una nova declaració mediambiental, tenint en compte la situació actual que són zones ZEPA.”
Es tracta de projectes com l’accés ferroviari a l’aeroport, que la Generalitat pretén compatibilitzar amb l’activitat agrícola i la preservació de l’hàbitat, i que és d’interès tant pels ocells migratoris com pels que viuen al Delta.
L’anunci desperta una forta oposició en sectors econòmics i polítics
El tema de l’ampliació de les ZEPA en els darrers anys ha generat una forta polèmica que ha enfrontat els sectors proteccionistes, i els sectors econòmics i polítics contraris a la mesura. Agricultors, i els ajuntaments del PSC de la zona, que tenen al cap un model diferent de gestió dels espais naturals del delta han criticat que la Generalitat no els hagi consultat abans per tirar endavant aquesta ampliació de la protecció.
La inclusió d’una finca a la zona especial d’aus pot comportar restriccions pel què fa a l’activitat agrícola, explicava en declaracions al periòdic DELTA, ja que limita la possibilitat d’aixecar certes construccions o utilitzar certs tipus de maquinària. “Amb la ZEPA, la prioritat són les aus, i l’activitat econòmica passa a un segon terme, fins al punt que si nidifica una au, potser et diuen que no pots utilitzar el tractor, per exemple”.
_____________________________________________________
Informació relacionada: