El Consell de Ministres espanyol va aprovar aquest passat dimarts donar llum verda a una de les obres dels accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona, avui paralitzades.
Durant aquest any s’emprendran els treballs per desviar serveis com les canalitzacions d’aigua, gas i electricitat de l’entorn del Llobregat, que quedaran afectades pel projecte.
El calendari ja ha començat a moure’s. I els nous accessos al Port de Barcelona començaran a construir-se el 2027, segons va anunciar la Conseller Sílvia Paneque.
Setze anys d’anuncis oficials no implementats
Les obres acumulen un retard de setze anys d’ençà que el govern espanyol de Rodríguez Zapatero per primer cop va anunciar públicament la inversió en aquests accessos, però ha estat encallada des d’aleshores. Aquests accessos mobilitzaran, segons fonts oficials, una inversió de 730 milions d’euros i el conveni definitiu se signarà, segons han anunciat el 15 de novembre.
De fet, els accessos viaris es van arribar a adjudicar l’any 2014. Només uns dies després, el 4 de desembre, a Cornellà, l’aleshores ministra de Foment, Ana Pastor, presidia l’acte de col·locació de la primera pedra, però les obres van tornar a quedar aturades.
Amb els accessos ferroviaris de la terminal BEST va passar una cosa semblant. El ministre de Foment Íñigo de la Serna va fixar l’inici de les obres, que havien de costar 150 milions d’euros, el 2016. Però tampoc es van fer. Ara caldrà esperar com és concreta tot plegat.
Part del traçat del nou accessos ferroviaris previstos transcorren per una zona pendent de ser descontaminada
Caldrà veure ara, com resolen l’afer de la contaminació per cromites presents al sòl a la zona de la llera del Riu, a la zona on se situava l’antiga fàbrica PESA i per on està previst situar els nous accessos ferroviaris del Port de Barcelona. Part del traçat dels quals transcorre per la zona contaminada i no podran tirar endavant fins que no es descontamini
DEPANA i Zeroport exigeixen una nova avaluació ambiental i que es paralitzin les obres dels nous accessos al Port
El 2023 DEPANA i la plataforma Zeroport ja van presentar al·legacions al Pla Director Urbanístic de la terminal logística intermodal del Port de Barcelona pel perill d’aquestes terres contaminades, avís que, una vegada més, ha quedat sense resposta per part de les administracions.
D’altra banda, aquest estiu, l’entorn del conjunt del traçat dels accessos ha estat designat Zona d’Especial Protecció per a les Aus dins la Xarxa Natura 2000 a requeriment de la Comissió Europea. Amb tot plegat, DEPANA i Zeroport totes aquestes noves circumstàncies mitjançant una nova avaluació ambiental i exigeixen que es paralitzin les qualsevol obra relacionada amb els nous accessos viaris i ferroviaris del Port de Barcelona.
Es tracten d’unes obres llargament esperades per sectors econòmics com la patronal i la Cambra de Comerç que reclamen la infraestructura com a clau pel corredor mediterrani.
______________________________________________________________________
Informacions relacionades:
Depana reclama aturar la tramitació del Pla Director Urbanístic de la terminal logística del Port