«Especialistes destaquen que incloure la ruta Madrid-El Prat serà clau per a aconseguir una reducció significativa de les emissions derivades de l’aviació. Organitzacions com a Ecologistes en Acció o T&E valoren la proposta com «poc ambiciosa» i demanen que s’ampliï mínim a rutes amb alternativa ferroviària de tres hores.»
x Climática
La comissió de Transició Ecològica i Repte Demogràfic del Congrés espanyol ha aprovat aquest dimecres 21 de febrer la iniciativa de Sumar d’acabar amb determinats vols domèstics per a reduir les emissions de diòxid de carboni (CO₂), una mesura que formava part del pacte de Govern amb el PSOE després de les eleccions generals del passat 23 de juliol. L’acord estableix suprimir els trajectes que tinguin una alternativa ferroviària de dues hores i mitja, sempre que no connectin amb rutes internacionals.
És la primera vegada que s’adopta una mesura per a la limitació de vols a l’Estat Espanyol. La proposta no de llei (PNL) ha tirat endavant amb els vots en contra del PP i VOX. El partit d’extrema dreta ha assenyalat que la decisió comportarà “més pobresa i un retrocés en drets i llibertats en nom del fanatisme climàtic”.
La proposta inicial de Sumar era estudiar una reducció dels vols amb alternativa en tren de una durada de tres hores, però el PSOE l’ha rebaixat a les dues hores i mitja, en paraules d’Arnau Ramírez del PSOE, per a “respectar la promoció del turisme com a motor econòmic i les característiques de la insularitat de Balears o Canàries”.
«Eliminar la ruta entre Madrid-Barcelona és clau»
Ara com ara, es desconeix quan entraria en vigor la prohibició dels vols amb alternativa de dues hores i mitja en tren i que no connectin amb trajectes internacionals, ni a quines rutes concretes afectaran. “Aquesta PNL no deixa de ser una declaració de suport polític, però entenem que hi ha un consens per a redactar una norma que elimini aquests vols”, explica Pablo Muñoz, coordinador d’Aviació en Ecologistes en Acció.
“És una proposta molt decebedora. És un pas en la bona direcció, però en termes reals de reducció d’emissions entenem que no serà efectiva”, assenyala el portaveu d’Ecologistes en Acció. L’organització proposava ampliar la prohibició als vols amb alternativa ferroviària de quatre hores.
“Ens sembla un primer pas molt positiu que marca l’inici d’aquestes regulacions, però no té l’ambició que volem. L’ideal seria suprimir els vols amb una alternativa amb tren per sota de les 4 hores”, coincideix Carlos Rico, portaveu de T&E.
Segons els càlculs d’Ecologistes, la PNL suprimiria les rutes Madrid-Alacant, Madrid-València i el gran dubte és si inclourà els trajectes de Madrid-Barcelona, que frega el límit de les dues hores i mitja. L’eliminació d’aquestes tres rutes suposaria una reducció de 175.131 tones de CO₂. “Aquests càlculs inclouen la ruta de Madrid-Barcelona, que és clau perquè genera unes 141.149 tones d’emissions”, ressalta Muñoz.
“La de Madrid-Barcelona és la ruta més important i aquí l’exclusió de les connexions internacionals pot fer que el nombre de vols afectats sigui finalment molt petit i, per tant, hi hagi poca reducció d’emissions efectiva”, afegeix Rico.
Muñoz assegura que “el mínim” seria eliminar els vols amb alternativa ferroviària de tres hores, com proposava Sumar, ja que això marcaria “una gran diferència”. “Aquesta forqueta de mitja hora de diferència ens sembla vital perquè permetria incloure rutes com Barcelona-València, Madrid-Màlaga, Madrid-Sevilla o Madrid-Santiago de Compostel·la, que juntes suposarien un estalvi d’altres 100.000 tones de CO₂ a l’any”.
Aposta pel tren
L’especialista destaca que l’objectiu és aconseguir una reducció d’emissions efectiva quan hi ha “una alternativa ferroviària, que segur que és millorable, però que ja existeix en l’actualitat”. “La connexions ferroviàries estan millorant i l’any que ve se suposa que l’AVE arribarà a l’aeroport de Barajas. això vol dir que realment es trigaria menys a anar de Barcelona a Madrid amb tren que en vol”, destaca Rico.
També falta per conèixer com es materialitza la restricció de suprimir vols que enllacin amb terminals que comptin amb connexions internacionals. “Caldrà veure quins criteris s’estableixen per a veure quins vols es consideren de connexió o no. Una opció és establir un percentatge mínim de passatgers que tinguin un vol de connexió en una ruta Alacant-Madrid, per exemple. Una altra opció és en funció de quines franges horàries surten vols des de Madrid feia altres continents”, explica Muñoz.
Aquesta proposició no de llei suposa també que el Govern analitzarà el marc europeu que existeix per a una possible restricció dels vols dels jets privats i per a gravar fiscalment el querosè utilitzat com a combustible en el sector de l’aviació.
En l’actualitat, diferents països d’Europa debaten sobre l’eliminació de rutes aèries de curt abast. Ara com ara, l’únic país que ha prohibit els vols curts ha estat França, al maig de l’any passat.
Falta d’ambició en la Llei de Mobilitat Sostenible
El passat 13 de febrer, el Consell de Ministres va aprovar el projecte de Llei de Mobilitat Sostenible, que ha de superar ara la seva tramitació parlamentària. La nova llei establirà mesures concretes de mobilitat sostenible com l’impuls del transport col·lectiu, la mobilitat activa o solucions de mobilitat compartida i fomentar el teletreball quan sigui possible.
Catorze organitzacions –entre les quals s’inclouen Greenpeace, Ecologistes en Acció, Fundació Renovables, T&E, Ecodes o els sindicats UGT i CCOO– han lamentat la falta d’ambició del projecte, que –asseguren– “abandona la descarbonització del transport“. Expliquen que el PSOE ha presentat el mateix text que ja va provocar un rebuig generalitzat en la passada legislatura.
“És el sector del transport el que més emet al nostre país amb prop del 30% del total d’emissions”, assenyala Pablo Muñoz. L’especialista d’Ecologistes en Acció lamenta que aquesta proposta “Continua potenciant la construcció de grans infraestructures de transport” i recorda que promoure una mobilitat sostenible real és un compromís de la Llei de Canvi Climàtic espanyola.
El document va rebre 975 esmenes a l’abril de l’any passat per part dels grups parlamentaris en el Congrés dels Diputats, moltes d’elles a proposta de les citades entitats. Les organitzacions socials i ecologistes reclamen que s’inclogui l’obligació d’aconseguir la neutralitat climàtica en el sector del transport el més aviat possible i a tot tardar en 2050. Per això, insten a eliminar qualsevol referència als combustibles fòssils com a energies de transició.
A més, demanen fixar un finançament mínim de l’Estat al transport públic per a garantir la seva qualitat, així com la concreció d’altres fonts d’ingressos de les quals ha de nodrir-se. També reclamen mesures específiques per a garantir que la mobilitat sostenible arribi al medi rural i fomentar la mobilitat elèctrica en tot el territori.
Aquesta norma va quedar posposada amb l’avançament electoral de l’any passat i ha d’estar en vigor abans que conclogui l’any perquè d’ella depèn el setè lliurament de fons de recuperació, transformació i resiliència de la UE. El ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, va indicar que es tramitarà per urgència.
Impuls a les renovables
La comissió de Transició Ecològica i Repte Demogràfic també va aprovar ahir una proposició no de llei del PSOE que promou la reducció de combustibles fòssils i l’impuls d’incentius a les energies renovables. En la seva intervenció, la portaveu socialista d’energia, Isabel Pérez, va recordar que “l’ús de combustibles fòssils és el principal responsable de l’augment de les concentracions dels gasos d’efecte d’hivernacle i, per consegüent, de l’escalfament global”.
També s’ha pactat fer un estudi de les localitzacions de zones forestals susceptibles de ser restaurades a l’estat a proposta del grup del PSOE. El diputat José Luis Aceves ha destacat que “si els ecosistemes no són restaurats, si no serveixen per a millorar, repercuteix en la cadena negativament”. “Protegir els boscos primaris i prematurs en el nostre territori significa una política urgent i necessària”, va afegir.
- Reportatge publicat originalment a Climática i traduït al Català per la redacció de A l’aguait