El conseller delegat de Volkswagen, i president de Seat, Thomas Schäfer, ha anunciat que la marca Seat deixarà aviat de fabricar cotxes. En declaracions al Saló de l’Automòbil de Munic, ha explicat que, coincidint amb l’electrificació del sector, no es produiran més cotxes d’aquesta marca en el futur i que serà substituït completament per Cupra: “L’horitzó de Seat es dibuixa amb el nom de Cupra”. Seat deixarà aviat de fabricar cotxes.
Schäfer ha respost amb rotunditat: “El futur de SEAT és CUPRA“. Concretament, ha afirmat que els cotxes que actualment ven continuaran amb el seu cicle de vida i no tindran reemplaçament (per a alguns hi haurà restyling), cosa que els portarà a morir en algun moment de la segona meitat d’aquesta dècada, depenent del ritme de vendes o de com sigui de restrictiva la futura normativa Euro 7. Està previst que l’any 2030, els cotxes amb motors de combustió hauran de ser obligatòriament híbrids endollables, si volen complir amb els límits d’emissió de gasos contaminants a l’atmosfera, causants del escalfament global.
Seat nega que desaparegui com a marca i fabricant
Seat, però, ha negat en un comunicat que desaparegui com a marca i com a fabricant de turismes, almenys a curt termini, en benefici de Cupra, desmentint les informacions que s’han publicat a partir de les declaracions de Schäfer a Alemanya.
Un portaveu de la marca ha assegurat que les informacions que s’han publicat arran de les seves paraules són “imprecises”. “La marca Seat és més forta que mai […] Les vendes des de principis d’any han crescut un 18% i han arribat als 199.000 cotxes venuts“, ha insistit.
Canvi d’estratègia de la multinacional alemanya
En tot cas podem afirmar que els models de Cupra ofereixen menys beneficis que els de Seat i tot apunta al fet que Volkswagen ha decidit optar per la primera. A més s’ha de tenir en compte que Seat ocupa un segment del mercat on fa competència a vehicles de la marca Volkswagen. Oferint productes similars a preus més assequibles i amb un marge menor de rendibilitat.
Tot plegat formaria part d’un canvi d’estratègia de la multinacional alemanya, de definir més clarament les diverses marques del grup. Cupra seria la marca esportiva, Skoda la de més bon preu, també hi hauria Volkswagen, mentre que Audi seria la més luxosa.
És possible que alguns cotxes de Seat com el mateix Leon facin el salt a Cupra en un futur pròxim, abandonant la històrica marca. Seat servirà com a laboratori de proves de mobilitat urbana i vendrà patinets, scooters, potser microcotxes i solucions o serveis de mobilitat que encara no existeixen i que coneixerem en el futur. Tot el suport financer i de desenvolupament de producte d’automòbils turisme se’n va a Cupra. Seat serà micromobilitat i laboratori de proves.
Seat Componentes haurà d’afrontar canvis significatius en la producció
Malgrat el canvi de marca, la planta de Martorell tindria el futur garantit. Pel que fa a la planta de Seat Componentes a El Prat sembla que haurà d’afrontar canvis significatius en la producció.
Creada en 1979 la factoria de SEAT Components a El Prat de Llobregat, és juntament amb les plantes de Martorell i Zona Franca un dels tres centres de producció de la companyia automobilística al Principat. Actualment, la planta d’El Prat ocupa prop de 900 persones i s’encarrega de produir les caixes del canvi manuals MQ200 i MQ281, destinades a cotxes de combustió. No obstant això, l’increment de la producció de cotxes híbrids i elèctrics suposarà la reducció progressiva de la fabricació d’aquestes dues caixes del canvi; i s’hauran d’implantar nous processos per a produir components de vehicles elèctrics.
_____________________________________________________
Informació relacionada:
Seat posa en marxa les prejubilacions després de signar el conveni