Representants del ministeri espanyol de Foment han reconegut avui un ‘dèficit històric‘ d’inversions amb Rodalies i, en particular, amb l’R4, durant una reunió mantinguda avui a Madrid amb Adif, RENFE, i una delegació integrada per batlles i representants dels consells comarcals de la Catalunya Central i el Vallès Occidental per reclamar actuacions davant la situació de la línia R4 de Rodalies entre Manresa i Terrassa; segons ha explicat el president del consell de batlles del Bages, Ferran Estruch en declaracions a l’ACN. Estruch ha assenyalat que ‘no s’ha invertit quan tocava i ara en paguem les conseqüències’. Fent refència als dos darrers accidents mortals a la línea R4.
Una falta d’inversions ben pallessa a l’estació del Prat
La falta d’inversió a Rodalies es fa ben palesa també en l’estat d’abandonament de l’estació de Rodalies d’El Prat. Aquesta manca d’inversió contrasta amb el malbaratament què va suposar l’estació de l’AVE pel Prat, i l’aposta per invertir els recursos disponibles a l’Alta Velocitat.
D’altre part les gestions davant d’Adif de l’Ajuntament el passat 14 de gener, respecte a l’estat actual que presenta l’estació del Prat, van resultar totalment infructuoses segons van informar la regidora Alba Bou.
La CGT jutja d’inadmissible la situació de la la xarxa de Rodalies
En un comunicat, la CGT, un dels sindicats majoritaris de Renfe, lamenta que l’estat “i els seus successius governs” s’han desentès “sense cap mena d’escrúpol” de les inversions a Rodalies. I lamenten la passivitat d’Adif i del govern espanyol a l’hora “de buscar solucions” i critiquen que només “apostin per les grans obres d’alta velocitat” desentenent-se, “sense cap mena d’escrúpol”, de les inversions “necessàries” per al manteniment de la línia ferroviària que es fa servir per al servei de rodalies, regional, de mitja distància i de mercaderies. Aquest abandó, afegeixen, es tradueix en “línies de tren obsoletes o semiabandonades; retards injustificables, i persones que es queden literalment ‘tirades’ tot i haver pagat el bitllet”.
“Amb els diners que, literalment, s’han evaporat de les mans del Ministeri de Foment i Adif, es podria haver modernitzat la xarxa ferroviària convencional”, assenyalen des del sindicat, fent referència als “inadmissibles sobrecostos” acumulats en l’execució de projectes vinculats a l’AVE i, més concretament, “al que fa referència a l’estació de La Sagrera de Barcelona”.
Demanen que s’abandoni la política de prioritzar les inversions cap un model d’Alta Velocitat que només és utilitzat pel 3% de la població.
Davant d’aquest panorama, la CGT conclou que “les nostres autoritats fa anys que no tenen com a prioritat el benestar de la ciutadania, sinó la satisfacció d’un grapat de grans empresaris“. En aquest sentit, comenten, “és necessari qüestionar les polítiques ferroviàries actuals“, ja que “les seves estratègies per tirar endavant obres faraòniques acaben no podent-se adaptar a les necessitats de la ciutadania, tant pel que fa a la seguretat com a la funcionalitat”: “estem patint les conseqüències d’una altra estafa social que es tenyeix de negre pel dol de les víctimes”, alerten.
Finalment, davant els dos accidents mortals esdevinguts darrerament en escassos dos mesos i mig a la R4, el sindicat exclama que és “inacceptable” que tant els treballadors del ferrocarril com “bona part de la ciutadania” que utilitza el servei de Rodalies (“sobretot el de l’R4”, puntualitzen) “estiguin començant a desconfiar dels organismes que han de vetllar per la seguretat d’un servei públic indispensable”.