Amb la presència d’autoritats, aquest dijous el Port de Barcelona va celebrar els 10 anys de la inauguració de la terminal de contenidors de la ZAL del Prat. L’anomenada terminal Hutchison Ports Best, situada en terrenys guanyats al riu Llobregat, després del seu desviament cap al sud 2,5 kilòmetres al sud.
Mijoler qualifica Hutchison Ports Best d’«empresa amb consciència i compromís amb l’entorn i el territori»
L’acte va estar encapçalat pel president de la Generalitat i la ministra de transports del govern espanyol, en Pere Aragonès i Raquel Sánchez respectivament. Tampoc va faltar a l’esdeveniment l’alcalde del Prat Lluís Mijoler, que va felicitar-se el desè aniversari de Best i es va referir a la terminal com “un bon veí”. També va afegir que BEST ( Barcelona Europe South Terminal) és una empresa amb consciència i compromís amb l’entorn, el territori i la ciutat del Prat.
Les 13 grues del moll fan possible descarregar dos milions i mig de contenidors l’any que porten, de mitjana, unes 10 tones de productes. En declaracions a BTV Jorge Moreno, director comercial de Hutchison Ports Best, comenta:“Ens dediquem a connectar grans vaixells que venen d’orient llunyà, els descarreguem i emmagatzemem els seus contenidors i després els repartim via terrestre, amb tren o amb camions”. Fan unes 1.000 operacions anuals amb aquests grans bucs, que carreguen uns 17.000 contenidors. “Són operacions molt massives” i afegeix que arran de la pandèmia “estem veient una concentració de moviments” i que “probablement, el 90 % del que portem a sobre no s’ha fabricat aquí. Vivim en un món globalitzat on la fabricació i el consum estan en llocs diferents, i el 90 % de les mercaderies viatgen per mar“.
Las instalaciones situadaes al nostre municipi abarquen prop de 100 hectáreas amb una concesión pública de l’any 2006 i per un període d’explotació de 30 anys, què posteriorment la multinacional xinesa va aconsiguir extendre per un període d’explotació de 15 anys més.
DEPANA exigeix l’aturada immediata del projecte d’accessos ferroviaris a la ZAL del Prat per possibles delictes en la seva tramitació
La terminal BEST va començar el passat maig les obres de la seva ampliació. L’objectiu, segons va subratllar la ministra Sánchez durant l’acte de conmemoració, és reforçar el node ferroviari del moll pratenc. Una mesura que ha estat qüestionada des dels moviments ecologistes de la comarca.
DEPANA exigeix l’aturada immediata d’aquest projecte d’accessos ferroviaris i sosté que les obres afectaran “de manera directa” a l’espai que ha de quedar protegit amb l’ampliació de la ZEPA, perjudicant de manera significativa la reproducció i supervivència de les espècies incloses a la directiva d’aus en tota la llera del riu Llobregat. Tot i que la llera del riu encara no s’hagi declarat ZEPA, la Generalitat i la Comissió Europea l’han considerat essencial per a la conservació de les aus o com a àrea d’alt valor. L’entitat ecologista afegeix que s’hi ha d’aplicar la directiva europea relativa a la conservació de les aus silvestres. Aquesta norma obliga les administracions a prendre les mesures adequades per evitar la contaminació o el deteriorament dels hàbitats.
DEPANA també avisa que si no es paralitza immediatament el procediment de licitació del projecte i es prossegueix amb l’execució de les obres, denunciarà aquestes actuacions a la Fiscalia europea ja que, segons l’entitat ecologista, incompleix les directives comunitaries de impacte ambiental.
L’AMB constata que les aportacions de sorra del port són insuficients per mantenir la platja
L’ampliació del port al sud ha generat un seriós impacte mediambiental alterant tota la dinàmica marina, evitant que arribin sediments del nord-est arrossegats per les corrents. Aquest efecte està provocant una regressió de la línia de costa que només s’està combatent amb els ja citats abocaments anuals de milions de metres cúbics de sorres, que al seu torn, tenen altres impactes ambientals secundaris. L’Autoritat Metropolitana de Barcelona, ha constatat ja que les aportacions de sorra del port de Barcelona, contemplades com a mesures compensatòries a la signatura del Pla Delta, són actualment insuficients per mantenir la platja d’El Prat.
________________________________________________________
Informació relacionada: