«La liberalització del sector posa en mans privades els 2.500 quilòmetres de vies de ferrocarril d’alta velocitat, i una inversió pública de 51.175 milions d’euros».
La gestió pública dels aproximadament 2.500 quilòmetres de vies de ferrocarril d’alta velocitat (només per darrere dels 11.000 quilòmetres de la Xina) s’aboca definitivament a la seva fi. De les sis empreses que optaven als paquets en venda per l’Estat, les guanyadores han estat: Renfe amb un paquet del 70% de freqüències, Intermodalidad de Levante SA (amos d’Air Nostrum i l’empresa pública Trenitalia) amb un 20% i finalment l’empresa francesa SNCF amb un 10%.
Aquest canvi motivat pel procés de liberalització del transport de passatgers ferroviari que es farà efectiu al 14 de desembre de 2020 a tota l’UE, provocarà un augment previst del 65% de viatges en tren AVE o AVLO en els que Renfe haurà de competir amb els serveis que oferiran les altres empreses.
Es comencen a revelar els primers detalls del nou AVE low cost de gestió privada
Finalment es comencen a detallar les característiques del nou AVE low cost que començarà a operar a partir del 6 d’abril de l’any 2020 en el trajecte Madrid-Barcelona i que finalment es dirà AVLO.
Com ja avançàvem en un article anterior, gran part dels serveis que ofereix l’AVE de forma gratuïta actualment es veuran modificats i seguiran una línia semblant a la que porten les actuals aerolínies low cost. Tot i ser un servei de transport més econòmic que en principi beneficiava a la població a la que no li era accessible l’actual AVE, ens trobem amb què, per poder gaudir d’un servei similar a l’original transport d’alta velocitat, s’hauran de pagar un seguit de bonus.
L’estació de l’AVE del Prat es descarta de forma temporal per l’alta velocitat low cost

A dia d’avui, el president de Renfe es mostra cautelós respecte les possibles parades que farà l’AVLO tot i que, inicialment, en el projecte elaborat durant el govern del PP, s’havia previst que la seva ruta seria Madrid-Camp de Tarragona-El Prat.
A dia d’avui, les parades definitives del AVLO encara no es coneixen del cert. Segons el president de Renfe les parades s’hauran de programar segons “com es comporten els nous clients i el moviment dels viatgers”. L’objectiu principal doncs, serà mantenir el major índex d’ocupació i llavors podran decidir “on pararà”.
Aquest fet posa en dubte la utilitat de l’actual parada fantasma de l’AVE (i actualment possible parada d’AVLO) al Prat de Llobregat. Des de que l’Ajuntament del Prat anunciava que l’AVE tindria parada al nostre municipi l’any 2003 no hi ha hagut cap canvi: 16 anys després l’estació segueix sent una estació inservible tot i els seus problemes de manteniment, que es veuen reflectits en els problemes que mostra l’actual estació de Rodalies.
Canvis confirmats de l’AVLO versus l’AVE
Dintre dels canvis que trobem en el nou servei AVLO respecte l’AVE podem veure:
- Es cobrarà al passatger pel transport d’una segona maleta.
- Les dimensions de la maleta permesa estaran restringides a un màxim de 27x35x25 en cas de les bosses de mà i 55x35x25 en cas de maleta de cabina.
- La selecció de possibilitat d’anul·lació o canvi de bitllet podrà augmentar l’import del mateix entre 10 i 60 euros.
- Es perd el compromís de puntualitat segons el qual l’AVE retornava el 50% del import del bitllet si arribava més de 15 minuts tard i el 100% si arribava més de 30 minuts tard.
- Els sistemes de venda assignaran aleatòriament el seient i, en cas de voler escollir un altre, es cobrarà un abonament.
- Es perdran serveis com el wifi, la projecció de pel·lícules, la premsa, la cafeteria, acompanyament a menors o la combinació amb el bitllet de Rodalies.
En definitiva, que les persones que viatgin amb l’AVLO perdran gran part dels serveis que oferia l’AVE a no ser que paguin uns bonus extra i a més hauran de viatjar en horaris poc usuals o horaris vall.
De moment no s’ha fet cap comunicat definitiu del preu que tindran els bitllets, tot i que inicialment es va estimar que el seu preu final seria de 30 euros. Altres fonts més actuals, com la provinent de Jose Luis Ábalos, afirmen que el preu final podria rondar entre els 25 i els 30 euros, mentre que el president de la companyia ferroviària afirma que proposarà al consell d’administració de la operadora pública un marge de venta que va des dels 10 als 60 euros i que oscil·larà segons la demanda.
.
_________________________________________________________________________