Prop de dues mil de persones convocades per ‘Ni un Pam de Terra’ van tornar a omplir ahir novament els carrers del Prat per fer sentir la seva veu contra la re-formulada proposta del govern d’Illa per ampliar l’aeroport. Una ampliació “que posa els interessos d’unes elits econòmiques i de la patronal per damunt de la resta de la ciutadania“, segons va expressar el portaveu de ‘Ni un Pam de Terra’, Marcel Juan.
A banda, els organitzadors insten a garantir la qualitat de l’aire i a no augmentar les emissions de gasos d’efecte hivernacle en context d’esclafament climàtic.
Els manifestants van omplir de gom a gom la plaça de la Vila, poc abans de iniciar una marxa que va finalitzar a la “plaça del matadero”. La Policia Municipal va facilitar la xifra d’un miler de manifestants, els organitzadors dos mil. El cert però, és que la presencia de manifestants, en el moment de la màxima afluència, va aconseguir pràcticament omplir de persones trajecte que va des del carrer Ferran Puig i el tram de Frederic Soler fins l’avinguda Verge de Montserrat. Tot i així, es va registrar un significatiu descens entre el nombre de manifestants que van participar a la concentració i els que van arribar a la “plaça del matadero” per escoltar els parlaments. En part va influir el sol sufocant que va acompanyar tota la jornada.

La plataforma veïnal i ecologista avisa que la mobilització “només és el principi” d’un seguit de mobilitzacions amb què volen aturar l’ampliació de la tercera pista “com va passar quatre anys enrere”. La següent ja està convocada per al 28 de juny a Barcelona. Asseguren que incrementar l’operativa de l’aeroport “agreujarà la problemàtica mediambiental“ i insten les administracions a mantenir els espais naturals intactes, ja que recelen de les mesures compensatòries previstes per intentar sortejar l’escull que representa pel projecte l’expedient d’infracció de la Comissió Europea, encara obert, per la degradació ecològica del delta del Llobregat.
La nova proposta d’ampliació presenta pocs canvis respecte a anuncis anteriors, més enllà de les mesures compensatòries anunciades, ja que torna a girar sobretot en el creixement de la tercera pista. Cinc-cents metres a l’anomenada pista mar, una part damunt l’espai natural protegit de la Ricarda i l’altra damunt un altre espai natural protegit, el Remolar-Filipines.
Marcel ha situat la protesta com una “lluita conjunta” de diferents col·lectius veïnals i ecologistes “davant uns partits polítics que no defensen els interessos reals“. Ha assenyalat així de forma directa el PSC local, “que fa quatre anys es va negar a l’ampliació, però ara, màgicament, després d’una sequera i una crisi climàtica, hi està a favor“.
El portaveu dels convocats ha criticat que els darrers anys “s’ha especulat” amb els espais verds i agrícoles de l’àrea metropolitana, els quals han minvat “davant els interessos econòmics“. Respecte a la proposta de compensació la zona afectada per l’ampliació de l’aeroport, amb la renaturalització de deu hectàrees per cada hectàrea edificada, Marcel ha dit que és una proposta “sense sentit“.

Davant la proposta, el Consell de Protecció de la Natura, l’òrgan assessor de la Generalitat en la matèria, defensa la vigència de l’informe que va emetre el 2021 contrari a l’ampliació de la infraestructura. “Tant la Ricarda com el Remolar estan declarats com a espais protegits segons la legislació europea i la catalana, i no es poden alterar”, manté Miquel Rafa, president del Consell de Protecció de la Natura.
La comissió tècnica del Govern però, avala ampliar la pista més propera al mar de manera repartida entre aquests dos espais com l’opció que minimitza l’impacte als aigüamolls, sota protecció de la Xarxa Natura 2000 (fruit de les directives europees de protecció d’hàbitats i de protecció d’aus) pel seu valor ecològic.
L’informe Estat de la Natura a Catalunya, de l’Observatori del Patrimoni Natural i la Biodiversitat del Govern, detecta que les poblacions de les espècies vinculades a aigües dolces continentals, com són els aiguamolls, han patit una davallada del 54% en les darreres dues décades, i les lligades a espais agraris han caigut un 34%.
Per al que hi ha data és per les obres d’ampliació de la tercera pista. La previsió del Govern és que comencin el 2030 i que l’ampliació sigui realitat el 2033.

_____________________________________________________
Informació relacionada:
Illa afirma que abans de l’estiu el projecte d’ampliació de l’aeroport estarà “encarrilat”
https://alaguait.cat/un-estudi-recent-reafirma-la-importancia-del-delta-i-la-seva-funcionalitat-ecologica-i-proposa-mesures-dintervencio/