Dèficit d’inversió i saturació posen en dubte que la xarxa ferroviària pugui absorbir el previsible increment de la demanada per l’entrada en funcionament de la zona de baixes emissions (ZBE) el pròxim 1 de gener. Així ho alerta un estudi del RACC que posa en dubte la capacitat de les cinc línies de Rodalies i una de Ferrocarrils de la Generalitat que entren i surten de Barcelona per fer front a qualsevol increment de la demanda de transport públic i alerten que aquestes sis línies ja estan per sobre de la seva capacitat màxima en hores punta i, per tant, segons l’entitat, no tenen marge per assumir nous potencials viatgers a no ser que s’assumeixin actuacions urgents.
En concret, segons l’estudi del RACC, les línies de la línia R2 Sud que dona servei al Prat, les línies R1, R2 i R3 superen el 100% de la seva capacitat entre dos quarts de vuit i dos quarts de nou del matí d’un dia laborable. A més, les línies R4 de Rodalies i la de Terrassa de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), també superen el màxim de capacitat entre dos quarts de nou del matí i les nou. El RACC estima que en total uns 108.000 vehicles vells es quedaran sense etiqueta ambiental per circular per Barcelona i els propietaris molts d’ells, de classe treballadora i amb un poder adquisitiu reduït, hauran de llençar el seu vehicle i enfrontar-se al seu desballestament. Un cop completat el procés de desballestament, molts d’ells podran accedir a la T-Verda, un títol de transport gratuït.
Rodalies. Un dèficit endèmic d’unes inversions que han anat a parar a l’AVE
El passat mes d’octubre, Comissions Obreres va publicar un estudi que conclou que cada dia, de mitjana, hi ha una cinquantena d’incidències a la xarxa de Rodalies de Catalunya. Durant el 2018 n’hi va haver prop de 20.000, que van afectar uns 6,7 milions de passatgers. Aquests problemes, segons el sindicat, es repeteixen any rere any, principalment per un “dèficit endèmic d’inversions”. Unes inversions de les quals, a més, es beneficia sobretot l’alta velocitat i no Rodalies o les línies regionals. De fet, la xifra de 20.000 incidències de l’any passat, correspon amb uns mesos sense pràcticament cap protesta o tall a les vies. L’estudi de CCOO xifra en més de 60.000 els trens que es van veure afectats per alguna incidència, dels quals prop de 3.000 es van acabar suprimint.
El sindicat destaca que el 37% de les incidències són atribuïbles al gestor ferroviari Adif, mentre que un 19% són culpa d’elements externs com actes vandàlics o problemes amb altres operadors.
Dels 4.000 milions d’euros d’inversió previstos en el Pla de Rodalies 2008-2015, un pla pactat pel conseller Joaquim Nadal i la ministra de Foment Magdalena Álvarez, només se n’ha materialitzat el 13%, uns 500 milions d’euros segons la Conselleria. Comissions Obreres coincideixen amb aquestes xifres.
Per la seva part la Cambra de Comerç de Barcelona presenta un informe sobre les inversions en infraestructures i denuncia que el Principat només ha rebut el 12% dels recursos des del 2013. Entre les infraestructures més infrafinançades estaria el tren, entre 2013 i 2017. Segons l’estudi, la xarxa ferroviària catalana va transportar el 23,1% de passatgers i van rebre el 13,1% de les inversions.
.