Primer dia del cicle de vagues educatives convocades pels sindicats USTEC, CGT, Professors de Secundària i la Intersindical, plantejat com una resposta al malestar acumulat del sector docent amb el Departament d’Educació. Els sindicats consideren insuficient l’acord signat pel govern amb CCOO i UGT, perquè, segons denuncien, no resol problemes estructurals com la precarietat laboral, la manca d’inversió i la pèrdua de poder adquisitiu del professorat.
Les mobilitzacions són impulsades pels sindicats USTEC, Professors de Secundària, CGT i Intersindical i s’originaren com a mostra de rebuig a l’acord a què va arribar Educació amb CCOO i UGT. Segons els sindicats crítics –i àmpliament majoritaris–, l’acord és insuficient i no resol els principals problemes del sistema educatiu. Reclamen millores laborals i un augment de la inversió educativa. I ara també responsabilitats per la infiltració.
La comunitat educativa arriba a la vaga amb un malestar profund amb la consellera d’Educació, Esther Niubó. Públicament, sembla disposada a dialogar, sempre respectant l’acord ja signat amb els altres sindicats, però els sindicats expliquen que la posició del departament és ben rígida i que hi ha una falta de negociació real. La consellera d’Interior, Núria Parlon, també és en el punt de mira per l’escàndol de les infiltracions. La USTEC en reclama la dimissió i la CGT també reclama responsabilitats al president Salvador Illa i al director dels Mossos, Josep Lluís Trapero.
Els sindicats diuen que l’acord no resol ni la pèrdua de poder adquisitiu dels professors ni els problemes estructurals de l’escola pública. La portaveu de la USTEC, Iolanda Segura, deixa clar que l’acord ha d’incloure aquests dos vessants, perquè reflecteixen les mancances als centres. Denuncia que l’augment de la complexitat a les aules no ha anat acompanyat dels recursos necessaris: “La dificultat d’atendre la diversitat a l’aula és enorme. Tenim un decret d’escola inclusiva que incorpora alumnes amb necessitats molt diverses, però sense recursos ni personal per a fer-hi front. Això crea situacions límit.” I afegeix: “Cal fer un canvi estructural del model d’escola que tenim per a atendre l’alumnat en funció de les necessitats que té.”

Quan es faran les mobilitzacions?
Les mobilitzacions van començar el 6 de maig i s’allargaran fins al 5 de juny. Les vagues de tot l’ensenyament al Principat seran els dies 12 i 27 de maig i el 5 de juny. El primer dia i el darrer es convocarà una manifestació unitària.
Per serveis territorials, els del Baix Llobregat i el Penedès faran vaga el 13 i el 29 de maig; els de Girona i la Catalunya Central, el 14 de maig i el 1r de juny; els de Lleida i Alt Pirineu i Aran, el 15 de maig i el 4 de juny; el Consorci d’Educació de Barcelona i el Barcelonès s’aturaran el 18 de maig i el 2 de juny; el Maresme, el Vallès Occidental i l’Oriental, el 19 i el 28 de maig; i els serveis de Tarragona i les Terres de l’Ebre, els dies 21 de maig i 3 de juny.
Quins són els serveis mínims?
Els serveis mínims decretats pel Departament de Treball són d’una persona de l’equip directiu per cada centre; un docent per cada tres aules d’infantil, primària i secundària; la meitat de la plantilla per a l’educació especial i un 33% de les plantilles a les llars d’infants.
Per al complex educatiu de Tarragona s’han decretat uns serveis mínims del 50% del personal de menjador i cuina, una persona de manteniment per torn i la plantilla habitual en infermeria, vigilància i torn de nit dels tutors.
Quant als monitors del menjador, del servei de cuina, d’acollida, d’extraescolars i d’atenció als alumnes amb necessitats educatives especials, haurà de treballar la meitat de la plantilla.
__________________________________________________
Informació relacionada:

![[23 maig] Festa del Cooperativisme](https://alaguait.cat/wp-content/uploads/2026/05/maig-cooperatiu-web-75x75.jpg)