«L’empresa pressiona amb un últim termini perquè s’acceptin les indemnitzacions o s’apliqui l’ERO».
x Pau Runbo | Ara
Les hostilitats entre Nissan i els sindicats que representen els seus treballadors continuen, un cop superat el període legal de consultes que dicta la llei per negociar quan hi ha un avís d’expedient de regulació d’ocupació (ERO). Divendres a la nit, els representants de l’empresa van donar les converses per acabades i van avisar els treballadors que tenien quatre dies per decidir si s’acollien al pla de sortides que va oferir la companyia o si, pel contrari, el rebutjaven i la situació derivava en un ERO sense acord que afectaria 2.525 treballadors. Els sindicats, per la seva banda, també van brandar un element de pressió que, fins llavors, guardaven al calaix: la judicialització del procediment.
El paraigua de la mediació de la Generalitat va saltar fet a miques la nit de divendres a dissabte, just passada la mitjanit. En aquell punt l’empresa va declarar que donava per esgotada la pròrroga tàcita que havien pactat els negociadors per la indisposició, precisament, de la mediadora de la Generalitat la nit anterior. 24 hores en què Nissan havia fet la seva “última oferta”, que passava per una millora en el pla de sortides (una combinació de prejubilacions, rendes i indemnitzacions). El directiu responsable de la negociació, Frank Torres, els va dir que s’aixecaven de la taula i que els sindicats tenien fins dimarts, és a dir, quatre dies, per decidir si acceptaven o rebutjaven el paquet, en bloc.
S’obre pas la via judicial
La tensió va seguir ahir al matí. Van aparèixer amenaces noves a banda i banda de la taula. Els treballadors van convocar una assemblea oberta a Montcada i Reixac, on hi ha una de les tres plantes que Nissan té intenció de tancar el desembre de 2021 (segons l’última oferta dels negociadors, i sempre que s’aixequi la vaga indefinida l’última setmana d’agost per tornar a produir). En aquesta reunió va quedar clar que el procediment té molts números d’acabar als tribunals. Els sindicats, que sempre han defensat que el tancament de les plantes no es deu a motius econòmics, es neguen a acceptar que l’empresa practiqui acomiadaments traumàtics l’any que ve; només s’han compromès a no fer-ne durant el 2020. Nissan argumenta que té un excedent de plantilla de 660 persones que cal “gestionar”. Per tot això, a l’assemblea d’ahir els líders sindicals van afirmar que els serveis jurídics dels sindicats ja tenen la demanda col·lectiva a punt.
Però l’empresa, conscient que aquesta seria la carta que es traurien de la màniga els sindicats, va contraatacar. Torres va convocar una roda de premsa en què va advertir els treballadors que, si el procediment acaba als tribunals, l’“any o any i mig” que trigui en resoldre’s frenaria la possible reindustrialització durant el mateix període.
Amenaces creuades
Torres va brandar aquesta amenaça mentre suggeria a la plantilla que acceptés l’última versió de l’acord, que abonaria indemnitzacions superiors a les que preveu la llei i donaria prioritat de contractació als treballadors que marxin voluntàriament de l’empresa l’any que ve.
La plantilla, per la seva banda, vol estar present en les negociacions per a la reindustrialització i, segons fonts properes a les converses, exigeix que se li garanteixi feina a la nova empresa durant cinc anys, amb condicions salarials un 30% superiors a les del conveni de referència. A més, vol que les plantes funcionin fins al març del 2022, amb garanties que el nivell de producció no decaigui.
L’empresa, per contra, addueix que la proposta que ha presentat permetria guanyar temps per buscar quina o quines companyies volen quedar-se amb les tres factories que la multinacional japonesa ha anunciat que tancarà.
Nou compte enrere, per tant, que també segueixen amb atenció els centenars de treballadors de les subcontractes de Nissan, pendents de saber quin serà el seu futur.
_____________________________________________________________
La sortida de Nissan de Catalunya, en set moments
21 de febrer de 2018 Nissan atura la producció de l’elèctric Pulsar i la furgoneta Evalia.
Febrer de 2020
Nissan anuncia que deixarà de produir una pickup per a Mercedes i que retalla un 40% la fabricació de la furgoneta elèctrica e-NV200.
27 de maig de 2020
Nissan, Renault i Mitsubishi es reparteixen els mercats mundials. Nissan es queda els Estats Units, el Japó i la Xina.
28 de maig de 2020
El conseller delegat de Nissan, Makoto Uchida, anuncia la intenció de tancar les plantes catalanes.
30 de juny de 2020
Nissan presenta l’ERO per acomiadar 2.525 treballadors.
6 de juliol de 2020
Comença la mediació entre empresa i treballadors, emparada pel Govern.
31 de juliol de 2020
Acaba sense acord la negociació.
Article publicat originalment al diari Ara i redactat per Pau Rumbo.