La sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha rebutjat executar provisionalment la sentència anterior que anul·la la Zona de Baixes Emissions de Barcelona (ZBE) per un motiu processal. La petició d’execució de l’Associació Plataforma d’Afectats per les Restriccions Circulatòries s’ha presentat abans de temps perquè, segons el TSJC, es va plantejar sense que hagués finalitzat el termini per recórrer la sentència.
Aquest rebuig, afegeix el tribunal, no impedeix que es pugui tornar a presentar una petició d’execució provisional de la sentència en el moment oportú. A més, remarca que s’han dictat cinc sentències més en el mateix sentit en resposta a recursos amb el mateix objectiu.
El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, ha destacat que, d’aquesta manera, la ZBE Rondes BCN “segueix sent plenament vàlida mentre es preparen els recursos a la sentència del TSJC.”
La ZBE va entrar en vigor el gener de 2020 sense cap oposició política. Només el PP, C’s i BpC–el partit de Manuel Valls– es van abstenir.
Les ZBE s’estendran a tots els municipis de Catalunya de més de 20.000 habitants al 2025.
700.000€ dels fons europeus en joc per posar en marxa la ZBE a El Prat
El Prat rebrà 700.000 euros dels fons europeus Next Generation per posar en marxa la ZBE, que s’aplicarà al nucli urbà i deixarà fora els polígons industrials. “Ens donen uns diners molt importants per al projecte d’implantació de la ZBE: un sistema de càmeres, de software de reconeixement de matrícules… Té una complexitat tècnica i aquests fons són molt necessaris. La contaminació atmosfèrica no anirà enrere: ho avalen informes mèdics, és la responsable del 50% dels casos d’asma infantil…” declarava el primer tinent d’alcaldia d’El Prat Juan Pedro el passat mes de març, poc desprès de conèixer el primer pronunciament judicial sobre l’anul·lació de l’ordenança de la ZBE de l’Ajuntament de Barcelona
L’esperit final de la ZBE, afegia Pérez, “és renovar el parc mòbil, apostar per energies renovables, reduir nivells de contaminació… I afegia que “tot això seguirà en vigor d’una manera o una altra”. Qui té un cotxe vell, doncs té un cotxe vell”.
Pérez explicava que entén que la ciutadania estigui molesta per la ZBE i que s’hagi de canviar el cotxe, quan al Prat hi ha infraestructures com l’aeroport i el port molt més contaminants que el parc mòbil de vehicles: “son instal·lacions amb una dinàmica a part, amb un camí una mica diferent. Estan a l’agenda, però separades de la zona de baixes emissions”.
Per la seva part, la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB) i la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, alertaven que la ZBE no podia tenir la “contrapartida” d’accelerar la renovació del parc de vehicles per sobre de la taxa de reemplaçament natural i apuntaven, abans de la seva aplicació, a un possible succedani de Pla Renove per fases en benefici de la indústria del motor i en detriment de les famílies en menys recursos econòmics.
Des de la FAVB i la PQA venien demanant, abans fins i tot de la seva implementació, que la ZBE evolucioni “ràpidament” cap a l’aplicació d’una taxa anticontaminació, o peatge urbà per disminuir el nombre de vehicles que circularan per la ciutat comtal i disminuir la contaminació atmosfèrica.
Informació relacionada:
L’informe oficial d’avaluació de les Zones ZBE genera conflicte als medis de comunicació