«Segons Elpidio Silva “l’error dels qui abans van intentar la impugnació del nou model de subhastes emprat per AENA rau a no adonar-se d’un element que desgraciadament és habitual en la contractació pública”».
x Diario 16
El jutge en excedència Elpidio Silva, que s’ha fet càrrec de la defensa de part del col·lectiu de l’anomenat ‘lot 22‘, ha fet públic en un comunicat que “l’error dels qui abans van intentar la impugnació del nou model de subhastes emprat per AENA rau a no adonar-se d’un element que desgraciadament és habitual en la contractació pública”, i que segons l’ex magistrat no és un altre que el de la “corrupció”.
Segons el comunicat “és impossible tècnicament albirar una solució jurídica a l’enorme problema plantejat pel nou sistema de subhastes en ‘lots’ dels aeroports, si no considerem la possibilitat que l’elecció d’aquest nou sistema d’adjudicacions sigui simplement una corruptela, un frau de l’administració ideat exclusivament per a obtenir un major benefici per l’augment de les licitacions, que no es tradueix en cap benefici per al consumidor perquè la competència en realitat està falsejada (ja que els locals continuen funcionant com una única empresa amb preus prèviament pactats i inamovibles) i que a més perjudica seriosament els drets adquirits pels treballadors”.El despatx Silva Abogados considera que el canvi d’una concessió única per un sistema de subhasta per “lots” és en realitat una “disfressa” d’AENA per a obtenir preus més alts en les licitacions, simulant una competència inexistent entre els diferents locals comercials dins dels aeroports que segueixen sense poder fixar lliurement els preus dels seus productes en estar prèviament taxats, tal com esdevenia abans quan existia un sols adjudicatari. “En realitat no ha canviat res per a protegir al consumidor, tot segueix igual, tret que amb aquesta operació AENA s’endú molts més diners i els treballadors estan més insegurs”, acaba dient l’advocat expert en la lluita contra la corrupció.
Per aquesta raó, el despatx d’Elpidio Silva s’ha posat en contacte amb altres agents també experts en la lluita contra la corrupció per a donar una solució definitiva a l’enorme problema que ha creat en els principis del lliure mercat aquest particular sistema de subhastes per ‘lots’ ideat per AENA, oferint als seus clients noves accions basades aquesta vegada en un canvi de perspectiva enfront de les impulsades exclusivament des del terreny sindical.
25 dies de vaga indefinida l’any passat
El col·lectiu conegut com a ‘lot 22‘ és el que representava als 420 treballadors de l’única adjudicació a favor de Pansfood S.A, que concentrava 22 punts de venda entre les dues terminals del Prat, i gestionava marques com a Cafè Jamaica, Cafè di Fiore o els restaurants O Mamma Mía.
La vaga que va tenir lloc l’any passat va venir motivada per la reestructuració de les adjudicacions dels locals de restauració que va realitzar Aena i que tindrien vigència fins al 2026. Les noves adjudicacions implicaven que el ‘lot 22’ es dividiria en sis nous lots, un de set punts de venda, un altre de sis, un altre de cinc i tres d’un, tancant-se el restant.
AENA va treure a subhasta el 10 de febrer de 2018 els locals de la nova divisió per al període 2018-2026, que seria de 50 locals gestionats per quatre empreses: Pansfood, Àrees, Select Service Partner (SSP) i Autogrill. De manera que els 420 treballadors del ‘lot 22’ haurien de repartir-se ara entre quatre empreses mitjançant el sistema de les subrogacions.
Pansfood S.A, l’empresa que gestionava tots els punts de venda del lot 22, i el Comitè d’empresa van intentar sense èxit impugnar la nova divisió en lots a través de la via contenciosa, al·legant que aquesta pràctica lesionava els drets dels treballadors.
CCOO i UGT, els sindicats amb major representació entre la plantilla, van denunciar que l’empresa volia aprofitar la divisió del lot per a abandonar el conveni d’hostaleria que regeix actualment i assumir un conveni propi d’empresa. «La transició ens suposa la pèrdua al voltant del 30% dels salaris», explicava segons els seus càlculs el president comitè d’empresa i membre de la UGT, Oscar Morente.
No obstant això, ni el Tribunal Central ni l’Audiència Nacional van voler assumir aquesta tesi al·legant que la distribució per lots dels locals dels aeroports era una pràctica que no només està permesa sinó que també és aconsellada per les Directives de la UE, tot això per a permetre els avantatges que significa per a la competència la participació en les licitacions de les PIMES (Petites i mitjanes empreses).
.