Un estudi de T3 Transportation Think Tank ha analitzat el nombre de jets privats que van volar durant el 2023 en els 45 aeroports europeus més importants. Dit estudi va ser analitzat per Greenpeace, que en va extreure un informe el passat mes d’octubre.
«Al conjunt de l’estat els aeròdroms van sumar 27.122 aterratges de jets privats l’any passat, el 23% del total a Europa, amb 134.000 tones de CO2 associades».
L’objectiu era “investigar el nombre de vols en jet privat que es realitzen […], analitzar com varien aquests vols al llarg de l’any tenint en compte l’estacionalitat, i calcular les emissions totals de CO₂”.
El motiu que va impulsar aquest estudi va ser la detecció d’un notable augment d’aquest tipus de vols lligats a determinades temporades de l’any. Això indica, segons Greenpeace, que la principal raó per l’ús de jets privats és el turisme i l’oci.
Però, què podem considerar com un jet privat?
Abans de poder analitzar les dades, T3 va haver de desenvolupar un model per determinar què constituïa un jet privat, és a dir, les característiques en les que es centrarien per considerar un avió com a tal.
Finalment van concloure que es considerarien com a jets privats aquells que “no estan a disposició de la població en general, sinó que es poden noliejar comercialment per a vols específics, o pertanyen a particulars o empreses però no tenen fins comercials”.
L’aeroport del Prat, el novè amb més arribades de jets privats a nivell europeu
Dels 117.965 vols en jet privat que van fer-se durant l’any 2023, 27.122 pertanyen a l’estat espanyol. Al voltant del 74% d’aquests jets privats procedien d’altres estats, mentre que al voltant del 26% eren vols interns.
Això suposa un 23% del total de vols, situant-se en segona posició, i deixant palès que Espanya és el segon estat de destí vacacional més popular dels jets privats. Dintre d’aquests, l’aeroport del Prat ocupa la novena posició a nivell europeu.
Més concretament, l’aeroport del Prat va registrar 4.826 arribades, a més de 1.457 sortides cap a destins turístics. Això deixa al Prat en quarta posició a l’estat espanyol després de Palma de Mallorca, Eivissa i Màlaga.
Des de T3 afirmen que:
“Veiem com aquests vols aconsegueixen el seu punt àlgid en els aeroports del Mediterrani durant l’estiu, cosa que significa que estem davant una forma insostenible de turisme que només beneficia a unes poques persones en detriment de la majoria de la societat que pateix les conseqüències”.
El cost mediambiental: l’emissió de CO2 “per plaer” al nostre territori
Així doncs, la zona mediterrània acumula la majoria de jets privats durant l’estiu. De la mateixa manera, l’estudi observa que un gran percentatge de les emissions anuals de CO2 es concentren en la temporada de vacances. En l’informe s’ha considerat que aquesta temporada alta o de vacances aniria del 1 de juny al 30 de setembre.
«L’estat espanyol és la segon destí de vacances més popular en el continent per a aquesta mena de turisme de luxe. Un reactor privat emet deu vegades més CO₂ per passatger al quilòmetre que un vol comercial».
Curiosament l’aeroport del Prat, com aeroport d’arribada, té un nombre d’emissions similar tant en temporada alta (44%) com fora de temporada (56%). Les emissions de CO2 al nostre municipi son, desgraciadament, pràcticament constants tot l’any. Part del motiu, segons l’informe, son les temperatures de les zones mediterrànies a la primavera i la tardor, que solen ser els mesos més freds a l’Europa central.
Només calculant les 4.826 arribades al Prat durant el 2023, l’informe dedueix que aquestes correspondrien aproximadament a 15.900 cotxes de motor de combustió. “És important assenyalar que aquestes xifres només inclouen les emissions generades pels vols d’anada, sense comptar els vols de retorn”, apunta Greenpeace.
L’estudi compara a més les emissions d’un sol vol mitjà en jet privat en comparació a l’emissió anual energètica d’un ciutadà europeu mig: 4,46 enfront de 5,37 tones de CO2, és a dir, pràcticament el mateix.
A més, Greenpeace demana la prohibició “immediata” dels jets privats i l’aplicació de mesures com un impost sobre les grans fortunes a Europa. Segons afirmen els jets privats són “un luxe que només està al servei d’uns pocs privilegiats i que posa en perill a les comunitats vulnerables”.
Els jets privats i les emissions que produeixen no estan actualment regulades a la UE i estan excloses de la legislació de la UE que ha d’abordar les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle. A més, actualment la pràctica totalitat de la recàrrega de combustible en la navegació aèria està exempta d’impostos.
_____________________________________________________________________
Informacions relacionades:
Les partícules ultrafines dels avions poden provocar greus malalties a les poblacions properes
Avions al tren, o com reduir un 10% la factura climàtica de l’aviació a l’estat espanyol