x Joan Cascante | Diari del Treball
Finalitzen quatre dies de vaga del servei de terra d’Iberia en plena tornada de festes amb 8.000 treballadors cridats a mobilitzar-se i més de 45.000 viatgers afectats. Des dels sindicats afirmen que la vaga ha estat “un èxit” i mantenen la pressió amb advertències de noves mobilitzacions si l’aerolínia no dona resposta a les seves reivindicacions. “Davant l’amenaça dels sindicats de fer noves aturades dels serveis de terra els propers dies, Iberia reitera que la vaga no és la solució. L’única manera de trobar una sortida que no perjudiqui els passatgers ni els treballadors és el diàleg”, ha contestat la companyia en un comunicat.
La vaga ha arribat després de reunions entre sindicats i Iberia sense resultats i ha suposat l’anul·lació de 444 vols amb 45.641 passatgers directament afectats. La primera jornada començava amb retards, incidències amb equipatge i amb un seguiment del 14,5% del total de la plantilla i amb una puntualitat del servei del 86%, “una normalitat pròpia de les dates” segons Iberia. Els sindicats treuen pit del seguiment a la vaga i afirmen que el suport ha arribat al 80% dels treballadors no subjectes als serveis mínims.
Els sindicats denuncien uns serveis mínims excessius
Els serveis mínims han arribat al 100% en alguns aeroports i al 80% en altres, el que pels sindicats ha estat excessiu. USO ja ha denunciat Iberia a la Inspecció de Treball per no facilitar-li informació sobre els vols protegits per serveis mínims i els treballadors assignats, el que podria vulnerar la llibertat sindical, segons l’organització. CCOO i UGT també han anunciat que denunciaran a Iberia per “l’ús de subcontractació per traslladar per carretera” les maletes que es van quedar a l’aeroport de Bilbao.
Iberia es nega a l’autohandling
Iberia perdia el servei de terra en vuit aeroports espanyols, entre els quals es troba el del Prat, després del concurs que va fer Aena el passat 26 de setembre. Els sindicats volen que els treballadors es mantinguin sota l’abric d’Iberia, ja que posen en dubte el compliment del conveni per part d’altres empreses del sector. El conflicte amb l’aerolínia porta ja mesos obert perquè els sindicats demanen a Iberia que assumeixi l’autohandling i ofereixi servei de terra als seus vols i als de les aerolínies de IAG (Iberia, British Airways, Level, Vueling, Air Lingus i Air Nostrum) en els aeroports on ha perdut el concurs. L’aerolínia ha negat des del principi l’opció d’autohandling per una falta de rendibilitat i un desavantatge competitiu amb les altres empreses. El director executiu d’Iberia, Juan Cierco, ha afirmat que “les qüestions socials estan garantides” i que la subrogació de la plantilla forma part de l’acord amb els sindicats des d’anys enrere.
-
- Article publicat originalment a Diari del Treball