x El Salto
«Hi haurà aturades completes el 17 i 26 de març i l’1 d’abril. Les aturades parcials afectaran tres torns diferents del 19, 24 i 28 de març, a més del 3 d’abril».
Els comitès d’empresa de l’operadora Renfe i l’administrador d’infraestructures Adif han convocat de manera conjunta set dies de vaga per a protestar per la forma en la qual s’està duent a terme el traspàs de Rodalies de l’Estat a la Generalitat de Catalunya.
Les aturades començaran el pròxim 17 de març i acabaran previsiblement el 3 d’abril. Les vagues dels dies 17 i 26 de març i 1 d’abril consistiran en aturades completes, mentre que les convocatòries per al 19, 24, 28 de març i 3 d’abril seran de caràcter parcial al llarg de tres torns.
Els torns afectats durant els aturades parcials seran els següents: de 6 a 9h, de 14 a 17 i de 21 a 23 el 19 de març; de 6.30 a 9.30, de 14.30 a 17.30 i de 20.30 a 22.30 tant el 24 de març com el 3 d’abril; i de 6 a 9h, de 13.30 a 16.30 i de 20.30 a 23.30 el 28 de març.
Tots dos comitès d’empresa afirmen que el Ministeri de Transports ha incomplert els acords de novembre del 2023 que van provocar la desconvocatòria d’una primera vaga. Llavors es va pactar que representants de la plantilla serien presents en la taula de negociació i que es mantindrien les condicions laborals del personal tant de Renfe com d’Adif, cosa que les centrals sindicals consideren que no s’estan complint.
El focus posat en el manteniment de la plantilla i les condicions
«Els sindicats volen garantir que, en la creació de la nova operadora de Rodalies, no es retalli ni en drets ni en plantilla».
Des que es va anunciar que Rodalies passaria a ser competència de la Generalitat de Catalunya, els sindicats s’han centrat en que ningú quedi enrere en el traspàs i que la nova empresa que gestioni el servei públic ofereixi les mateixes condicions a la plantilla.
Per a crear la nova operadora de Rodalies, abans ha de crear-se una filial catalana de Renfe i separar a la plantilla de Catalunya de la de la resta de l’Estat. Una vegada consumada aquesta separació, el personal de la filial podria ja ser absorbida per la nova empresa, que tindrà participació majoritària de la Generalitat del Principat i un consell d’administració paritari on la presidència (que comptarà amb vot de qualitat) l’ocuparà el reposable que nombri l’Executiu autonòmic.
El tràfec programat d’una empresa a una altra ha aixecat les sospites dels sindicats, que venen exigint que es garanteixi “la integritat” de Renfe i Adif i que ambdues mantinguin les seves plantilles i la seva operació, és a dir, que no s’aprofiti el moviment de persones treballadores per a retallar en drets o en plantilla.
-
- Article publicat originalment a El Salto i traduït al català per A l’aguait.
______________________________________________________________________
Informacions relacionades:
Renfe anuncia inversions a l’estació del Prat després d’anys d’abandonament