«Els treballadors reclamen ser reconeguts amb la categoria professional de tripulants de cabina en comptes de la categoria d’auxiliars administratius».
La plantilla de la companyia de bandera finlandesa ‘Finnair’ de l’aeroport del Prat, uns 50 treballadors, ha convocat una vaga per els dos últims caps de setmana del mes d’agost (el 18 i 19 d’agost i el 25 i 26 d’agost) i el primer de setembre (1 i 2 de setembre), segons ha comunitat el sindicat Unió Sindical Obrera de Catalunya (USOC). De confirmar-se la convocatòria els pròxims dies, la vaga afectaria als sis vols de connexió entre l’aeroport del Prat i Hèlsinki, tres vols per cada sentit, que diàriament estan programats durant els caps de setmana de la temporada d’estiu. USOC ha condicionat el manteniment de la convocatòria al resultat de la negociació de mediació que està convocada a les 10h del mati d’aquest divendres al departament de Treball.
Explicar els motius de la vaga ja mostra com s’organitzen les companyies aèries. D’entrada, els treballadors i treballadores estan subcontractats a una empresa de treball temporal denominada Atlas Adecco, filial de la multinacional que te conveni propi. Després, estan donats d’alta com a auxiliars administratius. Els treballadors reclamen ser reconeguts amb la categoria professional de tripulants de cabina en comptes de la categoria d’auxiliars administratius que figura en la nòmina i una millora de les condicions salarials. Segons ha explicat Yasmina Maté, delegada d’USO Catalunya a Finnair-Barcelona. Maté assegura que treballadors amb 30 anys d’experiència laboral en companyies regulars del sector aeri estan cobrant a Finnair uns 1.200 euros si treballen com tripulants de cabina i s’arriba fins els 1.500 euros si s’és sobrecàrrec.
“No només és un problema de sou, sinó de compliment de la normativa de seguretat”, Afirma Yasmina Maté. “Com a auxiliars administratius, no se’ns reconeixen els riscos de la professió ni els protocols de prevenció d’acord amb feina realment exercim. Hi ha un supòsit especialment sagnant en el cas de les dones: quan es fa públic un embaràs, en aviació et donen la baixa immediata, des del dia 1, ja que el treball en vol és especialment perillós per a les gestants. Aquí, però, en ser considerades auxiliars administratives, resulta molt difícil que els facultatius donin la baixa per aquesta causa”, explica la delegada de la USOC.
Article elaborat en base a informació publicada a Vilaweb i el Diari del treball