«La vaga obté un seguiment total, tot i que els serveis mínims fixen que obrin 3 dels 22 establiments a què donen servei».
x Diari del treball
Els treballadors de la societat PansFood, que dijous, 2 de març han fet la segona jornada de vaga, s’han mostrat indignats perquè la seva protesta “s’ha volgut minimitzar intentant que els viatgers que tornaven del Mobile World Congress (MWC) no s’adonessin de la protesta i no es veiessin afectats”, segons ha explicat Dani Velasco, membre del comitè d’empresa per UGT. La forma ha estat evitar que es manifestessin a l’interior de la Terminal 2, encapsulant els treballadors entre dotacions de mossos.
A la primera jornada de vaga es van dictar serveis mínims que obligaven a obrir alguns dels bars i establiments de restauració gestionats per PansFood, tres en total. En la segona jornada de vaga s’ha impedit que la manifestació dels treballadors passi pel davant dels taulells on els visitants al congrés de telefonia estaven facturant les seves valises abans de marxar. “Hem vist que a més de la policia hi havia agents d’AENA, en una actitud que és intolerable, perquè és tradicional que els treballadors de les empreses que operen a l’aeroport es puguin manifestar en ordre i sense cap tensió per tot el recinte”, expliquen responsables del comitè d’empresa.
El comitè de PansFood ha convocat dues jornades de vaga (dilluns, 28 de febrer i el dijous, 2 de març) per exigir a AENA que retiri el concurs publicat el passat 10 de febrer per als establiments d’hostaleria de l’Aeroport de Barcelona – El Prat. UGT entén que l’únic objectiu d’aquesta empresa pública és acabar amb la concessió majoritària.
En aquest moment hi ha sis concessions d’hostaleria a l’aeroport barceloní. PansFood és la majoritària. Té 22 punts de venda de diverses marques i 400 treballadors. Els sindicalistes afirmen que en aquesta societat es dóna ocupació estable i unes condicions laborals dignes per a la plantilla. A canvi, en situacions de gran compromís els treballadors han reaccionat de manera positiva per donar un bon servei. Una font laboral comenta que una mostra del compromís esmentat és la reacció que van tenir els empleats de PansFood el juliol de 2016 quan es va produir un important col·lapse a l’aeroport, amb milers de persones atrapades. En aquell moment els treballadors es van distribuir entre les diferents concessions per atendre els visitants en funció de les necessitats que es donaven.
Decisió negativa per als treballadors
Les treballadores i treballadors de PansFood, uns 400, asseguren que la decisió d’Aena perjudicarà greument els seus drets perquè fins ara tenen un conveni aconseguit després de 20 anys de treball amb salaris i condicions laborals satisfactòries.
L’estabilitat de l’ocupació és un acord lligat a la unitat de la concessió des de fa més de 20 anys. Per aquesta raó, el 85% de la plantilla mitjana és fixa, creant ocupació estable, el que suposa també una formació contínua i la millora de la qualitat professional de la plantilla. I, per tant, una millor atenció a l’usuari.
La vaga convocada pel conjunt de sindicats presents al comitè d’empresa de PansFood s’havia pensat per a fer notar la necessitat del seu servei en dos dies en què, primer en l’arribada i després en la sortida, l’aeroport del Prat assoleix un gran nombre de visites vinculades amb el congrés de telefonia i, al mateix temps, un gran recaptació als establiments de restauració ràpida que hi ha als terminals 1 i 2 del recinte.
El seguiment de la vaga, en el seu segon dia de protestes ha estat total. Així ho valora el comitè de vaga en fer notar que tots els treballadors que no tenien assignats serveis mínims, han parat. Els serveis mínims, que han estat denunciats, consistien a servir els viatgers, tot i que a l’aeroport hi ha establiments no afectats per l’aturada.