«Denuncien la pressió dels agents econòmics per fer un projecte especulatiu i reclamen un pla de redimensionament d’Aena».
Aquest dimecres mentre a la seu de l’escola de negocis Esade començaven a arribar els primers assistents a l’acte empresarial en favor de l’ampliació de l’aeroport, entitats veïnals i ecologistes van triar el mateix espai per rebatre els arguments d’aquest conclave econòmic. “Exigim als ajuntaments i els governs que no només es posicionin amb una imatge verda, sinó que prohibeixin aquest projecte”, ha sentenciat l’economista Sara Mingorria, una de les portaveus de la plataforma Zero Port, que reclama paralitzar els projectes per fer créixer les dues principals infraestructures de Catalunya.
Amb un manifest conjunt, signat per una cinquantena d’organitzacions Zeroport denuncia la pressió del lobby empresarial català que amb un manifest ple de proclames de ¨progrés¨ sense cap sustentació ni reconeixement dels enormes impactes socioambientals que l’actual infraestructura genera; per continuar fent negoci de l’obra pública. L’únic interès, afirmen, està a fer-se amb els 1700 milions d’euros públics per a constructores i bancs, i mantenir els valors de les accions d’AENA. Consideren que amb aquestes inversions, AENA vol amagar la seva profunda crisi financera amb un deute de 6.704 milions d’euros nets en plena crisi de l’aviació, crisi que el mateix sector augura que no es recuperarà fins al 2027 i que no pren en consideració els impactes de la crisi climàtica ni energètica en el curt termini.
Les organitzacions insten als responsables públics implicats -Govern central, Generalitat i Ajuntaments- a que aturin aquest projecte, contrari als objectius climàtics (2,7 tones de CO2 emeses el 2017 segons dades Barcelona Regional, que cal reduir dràsticament i que amb l’increment en 30 milions de passatges en vols internacionals que planteja el projecte, augmentarien de forma exponencial), a la lluita contra la desigualtat econòmica i social, a l’interès general, i que a més és especulatiu i innecessari.
Des de Zeroport exigeixen la paralització indefinida dels plans d’ampliació de l’aeroport del Prat, és a dir, l’allargament de la tercera pista i els altres projectes associats (terminal satèl·lit i ciutat aeroportuària), amb un compromís vinculant de les administracions competents.
“És un ecosistema, no un llac amb ànecs”, ha protestat Mingorria per contestar la promesa de l’empresa pública de compensar les parts afectades a l’estany de la Ricarda amb la creació de nous espais naturals en altres punts del delta del Llobregat. Des de la plataforma han recordat que les actuacions ambientals de l’última ampliació —que va començar el 2004— encara no s’han completat i que la Comissió Europea ja ha enviat un toc d’alerta a les administracions.
A les mans d’Europa
Tot i la pressió d’Aena i els agents econòmics a la Generalitat per donar llum verda al projecte, les entitats s’han mostrat relativament confiades que la Comissió Europea no ho permetrà. “Perdria tota la credibilitat pel que fa a la sostenibilitat”, insisteixen. A més, defensen que amb la regulació a la mà la llei del canvi climàtic de Catalunya també complicaria els plans del gestor aeroportuari.