Aquest dilluns 1 de juliol, entra en vigor a El Prat la nova Zona de Baixes Emissions. Ho fa de manera simultània amb altres municipis de l’entorn, com ara Viladecans, Cornellà, l’Hospitalet, Sant Boi o Gavà, i sota la coordinació de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Així, des d’avui, els vehicles que no disposen d’etiqueta ambiental no poden circular per la pràctica totalitat del nucli urbà d’El Prat entre les 7 i les 20 hores de dilluns a divendres. Les mesures punitives i les sancions associades a la norma però, no es començaran a aplicar fins a l’1 de setembre a turismes i motocicletes, i a partir de gener de 2025 a furgonetes, camions i autocars.
Objectiu la reducció de la contaminació en entorns urbans
La Llei del canvi climàtic i transició energètica del Govern espanyol aprovada l’any 2023 estableix que totes les poblacions de més de 50.000 habitants hauran de tenir operatives les seves pròpies Zones de Baixes Emissions (ZBE). La incorporació de noves àrees de circulació restringida per a vehicles contaminants té com a objectiu la reducció de la contaminació en entorns urbans.
A més, El Prat ha de seguir la Llei catalana del canvi climàtic, que demana reduir en un 50% la dependència dels combustibles fòssils, especialment dels derivats del petroli, en l’àmbit del transport rodat i dels ports de mercaderies i esportius en l’horitzó de l’any 2040.
La mesura afectarà un de cada cinc vehicles censats al nostre municipi
Les ZBE afecten principalment els vehicles sense etiqueta mediambiental, que segons el MSI, és gairebé el 30% dels vehicles que circulen per l’estat. Això inclou als gasolina que no compleixen amb la normativa Euro III (generalment anteriors a l’any 2000) i els dièsel que no compleixen amb l’Euro IV (en general, els previs al 2006). En alguns casos, els vehicles amb l’etiqueta B també es poden veure afectats amb algunes mesures.
El parc automobilístic a l’estat espanyol té, de mitjana, poc més de 13 anys, alguna cosa que complica el problema. Solament els motors dièsel de nova generació contaminen fins a un 85% menys que els antics i emeten un 30% menys de CO₂, per la qual cosa la renovació del parc és una via clau per a reduir les emissions a nivell global.
Segons dades de l’ajuntament d’El Prat un de cada cinc vehicles censats al nostre municipi el 2022 ja tenien etiqueta ambiental. Només un 20,7% no disposen de cap etiqueta i per tant estaran afectats per la implantació de la ZBE.
La justícia europea va condemnar a l’estat espanyol per vulnerar la normativa de qualitat de l’aire a zones com El Prat
Està demostrat que la ZBE a Barcelona ha contribuït de manera sensible a la davallada de partícules contaminants, i això, a la vegada, ha suposat un gran benefici per a la població més vulnerable, que generalment pateix més malalties respiratòries i una esperança de vida escurçada.
Actualment la contaminació de l’aire causa set milions de morts prematures cada any al món, segons dades de l’Organització Mundial de la Salut. I també afecta la capacitat d’atenció i aprenentatge dels infants, segons aquests mateix institut.
En aquesta direcció, cal citar que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) va condemnar l’Estat espanyol pel fet d’incomplir, durant anys, la normativa de qualitat de l’aire respecte a la concentració de diòxid de nitrogen. Específicament, les zones més contaminades eren Barcelona, Madrid, el Vallès i el Baix Llobregat, posant així en risc els 4,2 milions d’habitants de les zones catalanes afectades.
La norma aixeca controvèrsia i és assenyalada per perjudicar especialment les rentes més baixes
No obstant això, la mesura ha aixecat les crítiques d’alguns sectors socials i institucionals. Les grans ciutats que integren l’associació Arc Metropolità de Barcelona, entre les quals destaquen ajuntaments com el de Sabadell, Terrassa, Mataró, Rubí o Granollers, no desisteixen de la seva obstinació de rebutjar l’actual decret de Zones de Baixes Emissions (ZBE) que el Govern català impulsa. I han interposat nombroses al·legacions contra la extensió de les ZBE a la segona corona metropolitana.
Altres sectors socials acusen també a la mesura d’estar perjudicant especialment a la població més empobrida. I han arribat a acusar a les administracions de destinar part del Fons Climàtic a un nou pla renove encobert utilitzant l’emergència climàtica en benefici de la indústria del motor.
Modificacions i exempcions a la normativa de la ZBE
De cara a millorar les afectacions a les rendes baixes, recentment s’han aplicat certes modificacions a la normativa de la ZBE que possibiliten que les persones que ingressen menys del doble del que marca l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM), 1.200 euros mensuals actualment, siguin absoltes de les restriccions sobre els seus vehicles privats, acostant així les rendes més baixes a ser un actor neutral en la implementació actual i futura de la ZBE.
Si un vehicle sense etiqueta ambiental que no es pot acollir a cap exempció necessita accedir a la ZBE en el seu horari d’aplicació (és a dir els dies laborables de 07h a 20h) podrà fer-ho demanant una autorització puntual, com ja passa a la ZBE Rondes de Barcelona. Cada vehicle podrà demanar autoritzacions fins a 24 dies laborables per any. A més a més dels caps de setmana i festius, durant els quals no s’aplica la ZBE i tots els vehicles podran circular sense restriccions.
Relacionat amb l’entrada amb vigor de la mesura l’ajuntament d’El Prat ha facilitat un telèfon 93 033 35 55 per resoldre dubtes o consultes, o aquest formulari.
_____________________________________________________
Informació relacionada:
L’informe oficial d’avaluació de les Zones ZBE genera conflicte als medis de comunicació