x La Riuada.cat
L’Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes (ICAC), adscric al Ministeri d’Economia, no va voler validar el doble paper que ha tingut PricewaterhousCoopers (PwC) com a auditor de l’Aena i com a responsable de signar la carta de conformitat per a la sortida a borsa. L’ICAC ens està estudiant la idoneïtat de PwC en la sortida a borsa d’Aena.
La consultora i auditora PricewaterhouseCoopers (PwC) ha estat present en totes les fases del procés de privatització, tant de la documentació interna com l’externa, fet que no ofereix prou garanties jurídiques al procediment. PwC ha estat auditoria d’Aena i ha dut a terme la “due dilligence” que investiga l’empresa prèviament a l’OPV. D’altra banda, ha estat l’encarregada de signar l’anomenada carta de conformitat, que és una garantia que els bancs encarregats de la col•locació de les accions sol•liciten. Que la mateixa agència auditi comptes i atorgui el certificat és una pràctica generalitzada a les sortides a borsa, però en aquests moments l’ICAC té un conflicte amb Deloitte per un cas anàleg. El Ministeri va multar a Deloitte per haver estat l’auditor de Bankia mentre que, alhora, hi prestava serveis d’autditoria, i aquesta empresa va interposar un recurs contenciós contra l’ICAC. Si ara l’ICAC valida el paper de PwC, estaria indirectament invalidant la multa a Deloitte.
Si el Consell de Ministres del proper divendres no dóna la seva autorització, és molt probable que se suspengui definitivament el procés el 2014. El Ministeri de Foment vol mantenir el calendari, però en una carta que els bancs coordinadors de l’OPV han adreçat a Aena, adverteixen que si es canvia d’auditor ja no donarà temps a la sortida a borsa aquest any.
Aena es ven a la meitat de preu que anys enrere
Segons el dictamen de la CCP, els preus fixats per acció estarien entre els 41,5 i els 53,5 euros. El valor total de l’empresa quedaria així entre els 6.225 i els 8.025 milions. Aquesta xifra és entre un 50% i un 60% inferior a la valoració que, anys enrere, en va fer el govern de Zapatero.
L’OPV sobre el 28% del capital d’Aena tindria tres trams: el minorista general, amb el 9% del total de l’oferta, el tram per a empleats, amb un 1%, i els inversors qualificats, amb un 90% del total. El dictamen considera massa reduït el tram minorista, que té un percentatge molt inferior al què habitualment s’estableix. En les privatitzacions anteriors d’actius de l’Estat espanyol, el tram minorista no havia baixat del 40%. El perjudici que van viure els accionistes minoristes amb la sortida a borsa de Bankia pot haver motivat aquesta decisió.
D’altra banda, el 21% del capital d’Aena estarà en mans dels accionistes de referència escollits: Ferrovial, amb una participació del 8% del capital, la Corporació financera Alba, amb el 6,5%, i el fons britànic The Children’s Investment Fund, amb un altre 6,5%.
La privatització d’Aena: diner fàcil per a inversors
Aquest procés de privatització en curs es va acordar el 13 de juny pel Consell de Ministres de l’Estat espanyol. Des d’aleshores, Aena s’ha sotmès a un procés de “sanejament” intens que va suposar un increment de les tarifes i una reducció de 1.6000 llocs de treball i la concessió privada de dutyfree. Aena s’ofereix als inversors privats com un actiu per obtenir diner fàcil. El 2013 va tancar amb uns beneficis de 1.600 euros, i Aena ha promès destinar la meitat dels seus beneficis a repartir dividends.
La venta d’Aena i la privatització profunda del sector aeronàutic és un dels punts més reclamats per la Troika, en el marc del rescat bancari. L’ofegament dels comptes públics i la recuperació de la liquiditat dels mercats financers ha propiciat que es torni a engegar la privatització. I es fa en una etapa d’intensos conflictes laborals al sector.
La defensa del patrimoni públic és el denominador comú de les diverses campanyes contra la privatització d’Aena. La secció sindical de la CGT a l’empresa va organitzar una manifestació a Madrid el passat 18 d’octubre. Denúncia planteja un agreujament de la pressió sobre les condicions laborals, especialment pel probable creixement de les subcontractacions. Denunciant la privatització com a “robatori” i “frau” i està duent a terme diferents accions per a aturar la privatització d’Aena.