La confirmació definitiva que la multinacional de comerç electrònic Amazon instal·larà un gran centre logístic al Prat de Llobregat ha estat rebut amb evident satisfacció als mitjans de comunicació. El to general de les notícies publicades, siguin teletips d’agència, siguin textos propis dels mitjans, coincideixen a difondre, pràcticament fil per randa, l’argumentari de la companyia i, en els millors dels casos, fer-se ressò de la satisfacció de càrrecs polítics com l’alcalde del municipi, Lluís Tejedor, o el president català, Carles Puigdemont.
L’anunci d’una inversió directa valorada –sempre segons fonts d’Amazon- en 200 milions d’euros, la creació de 1.500 llocs de treball i fins i tot la creació d’una plataforma logística que afavoreixi les empreses locals poden considerar-se unes bones notícies.
Però encara i així sobta la repetició de forma acrítica de la visió de l’empresa sense posar en dubte o, com a mínim, posar a la balança algunes de les suposats avantatges de la instal·lació d’Amazon. Com per exemple el fet que aquesta companyia acumula crítiques arreu del món per les seves capacitats en elusió fiscal i que, almenys podria posar en dubte les facilitats administratives a l’hora d’instal·lar-se a Catalunya.
També sobta el detall, repetit tant pel comunicat de l’empresa com per Tejedor o alguns dels articles, que s’especifiqui que Amazon crearà “llocs de treball de qualitat”. Aquesta empresa ha rebut nombrosíssimes crítiques per les condicions laborals i salarials dels treballadors –com a mínim en les categories més baixes, que no oblidem que són en les quals hi treballa més gent. Aquests han estat descrits amb molta cruesa en un llibre i un documental titulat de forma premonitòria “Els esclaus d’Amazon”.
Tampoc pràcticament cap mitjà –excepte El País, un dels articles una mica diferents que poden llegir-se- ha incidit en els 30 milions d’euros que l’empresa pagarà a l’Incasòl per la compra del terreny on s’instal·larà el centre logístic. Compra que Amazon va condicionar a una modificació normativa per incrementar l’edificabilitat o a l’arribada del metro fins a l’aeroport. Pot suposar-se que no s’ha fet, simplement, perquè aquesta informació no es trobava en el comunicat emès per la multinacional.
En canvi, El Periódico acompanya la peça amb un desglossat amb un perfil de l’empresa que pràcticament sembla un text publicitari i on, fins i tot, pot llegir-se que “ja ha entrat en el repartiment mitjançant drons”. Una afirmació que, ara per ara, encara es troba més a prop del màrqueting que de la realitat. Almenys per ara.
Article extret de Media.cat, Observatori crític dels mitjans