«L’empresa només havia incrementat l’oferta del 80% al 85% els ingressos reals dels treballadors que acceptessin les prejubilacions sense garantir nous vehicles per a Zona Franca».
x Diari del treball
Les negociacions entre la direcció i els sindicats de Nissan per pactar una reducció de plantilla de 600 treballadors plantejat per l’empresa s’han trencat la matinada de dijous, 2 de maig a divendres, 3 de maig, de manera sobtada. Ara la multinacional estudia ara les mesures a prendre, sense descartar escenaris de duresa.
Les converses, en què intervenia la Generalitat com a mediadora, s’han tancat sense acord, tot i que s’havia avançat en punts responent a les demandes dels sindicats, de manera que la situació ara és de “molta incertesa” davant “la irresponsabilitat” del comitè, afirma l’empresa.
Durant tot el dijous, el comitè i la direcció de Nissan van estar reunits intentat arribar a un acord previ a la presentació d’un Expedient de Regulació d’Ocupació (ERO) formal per reduir 600 llocs de treball a les plantes de Zona Franca i de Montcada i Reixac .
La direcció de Nissan va acceptar fa uns dies ajornar la presentació de l’ERO per donar més marge a la negociació amb els sindicats, que ara ha fracassat, de manera tot fa pensar que l’expedient tirarà endavant.
De moment, Nissan informarà la direcció de la multinacional “perquè prengui les decisions que consideri oportunes”, segons el comunicat fet públic aquest divendres.
Fonts de la companyia han assenyalat que “estan obertes totes les possibilitats”, davant la impossibilitat d’arribar a un acord amb els sindicats, el que podria passar per la presentació d’un ERO amb condicions per sota de les que s’estaven negociant o fins i tot altres mesures més traumàtiques.
Fonts dels sindicats han assenyalat que les condicions oferides no eren acceptables, ja que tampoc no es donaven prou garanties de futur per a les plantes de producció de Barcelona.
Prejubilacions
Durant la negociació de matinada, la direcció va oferir compensar les prejubilacions amb el 85% del salari net fins a la jubilació a 63 anys, i concedir una prima d’adhesió en un únic pagament, equivalent al 5%, segons ha explicat la companyia. Inicialment l’oferta era del 80%, mentre que els sindicats no pensen acceptar menys del 90%, com ha pagat la companyia en les últimes prejubilacions.
En paral·lel, el pla de baixes incentivades preveia la indemnització legal més 50.000 euros nets i s’oferia un increment salarial del 3%, repartit en una pujada del 0,6% no consolidat en 2019 i una altra del 1% consolidat més un 0, 2% no consolidat en els exercicis de 2020 i 2021.
Els sindicats tampoc accepten la proposta d’augment salarial, ja que situen la seva posició en la marcada per l’acord entre les patronals i sindicats en l’àmbit estatal, que situa la pujada en el 3% anual. Però sobretot, els sindicats es mostren reticents al pla empresarial perquè no assegura noves càrregues de feina amb la concessió de nous vehicles per produir a Barcelona.
Per contra, l’empresa ha assegurat que les condicions ofertes “satisfeien” les demandes plantejades durant les negociacions “i permetien aprofitar l’oportunitat de futur que ofereix la companyia per seguir fabricant automòbils a Barcelona”, a partir de la inversió de 70 milions d’euros per a una nova planta de pintura que Nissan ha promès si hi ha acord sobre l’ajust.