x kasalprat.org
Han començat a cimentar l’antiga llera del Llobregat. El riu Llobregat va ser desviat de forma il•legal el setembre del 2004, en aquest temps l’antiga llera s’ha convertit en una llacuna de gran riquesa natural en recarregar-se a través de les aigües no contaminades de l’aqüífer. A efectes legals l’antiga llera continua sent el riu Llobregat i encara no ha passat els tràmits de desafectació que permetrien “legalment” les obres, per tant, són obres il•legals en terrenys de domini públic hidraúlic. El greuge afegit és que s’estan realitzant sense cap mena d’Estudi d’Impacte Ambiental com també obliga la legislació vigent. Les denúncies de les entitats ecologistes a les institucions europees i estatals, han sigut la causa que han aturat durant tot aquest temps el projecte de cimentació de la llera per construir una estació ferroviària de mercaderies.
La pressió de les diferents administracions, consorcis i multinacionals han fet que, de nou, es tiri pel dret sense complir ni la seva pròpia legislació, com ja va succeir amb el desviament del riu. D’acord amb les declaracions realitzades i publicades a la Premsa, per Josep Oriol i Ramon Luque, Director del Port de Barcelona i Director General de Medi Natural de la Generalitat respectivament, un cop expulsada la fauna aquàtica de la llacuna, fase que s’ha realitzat aquestes darreres setmanes, s’està procedint a l’ immediat enterrament de la zona humida. Aquestes obres consisteixen en l’abocament de milers de tones de terra durant la nit. Amb nocturnitat estan aprofitant els moviments de terra per abocar matèries de rebuig, que no se sap de forma certa d’on provenen, i amb alevosia, en tant que es pretenen realitzar durant les festes de setmana santa aprofitant el període de vacances. Alguns propietaris dels voltants estan veient envaïdes les seves terres sense que se’ls hagi donat cap solució.
L’Autoritat Portuària de Barcelona i les institucions implicades, des de l’Ajuntament del Prat fins al govern estatal, poden ser responsabilitzades de la destrucció d’una llacuna amb valors naturals remarcables. Aquesta a més es realitza en la temporada prèvia de nidificació d’espècies protegides. La desaparició d’aquesta llacuna suposarà, a part de la destrossa mediambiental, el trasllat de la nidificació dels milers d’aus que s’allotgen a zones properes a l’aeroport, augmentant l’inseguretat dels vols i donant una excusa perfecta per la desaparició d’altres zones humides en un futur. Avui mateix el conseller Joaquim Nadal ja estava anunciant als diaris la necessitat d’una quarta pista per solucionar els problemes que està causant la tercera.
És una vergonya que des d’un ajuntament que s’anomena “ecologista de debò” s’estiguin realitzant, des de fa temps, delictes ecològics d’aquesta magnitud. És una vergonya que des de les administracions catalanes i estatals s’estiguin prioritzant els interessos d’uns lobbies econòmics per sobre del patrimoni natural de tota una comarca. És una vergonya que ens vulguin imposar el mal anomenat “interés general” per sobre de la preservació del nostre entorn. És una vergonya que els veïns del Prat i d’altres afectats no tinguin res a dir en aquestes obres i que sistemàticament es desestimin els arguments dels grups ecologistes.
Per tot això demanem l’aturada immediata de la cimentació il•legal de l’antiga llera i exigim que es depurin responsabilitats de tots aquells que estan permeten aquesta enèsima agressió al Delta del Llobregat.
Atesa la gravetat dels darrers esdeveniments, que estan afectant les llacunes originades per l’antiga llera del riu Llobregat i a la vista de la inoperància de les Administracions públiques, responsables de la seva preservació,
Des de DEPANA, amb el recolzament de totes les organitzacions ecologistes i naturalistes que treballem des de fa molts anys per la defensa del Delta del Llobregat, hem posat en coneixement de la Fiscalia de Medi Ambient del TSJC els següents fets:
Durant les darreres setmanes s’estan capturant els peixos de la llacuna de l’antiga llera del Llobregat. Sembla ser que s’han extret ja algunes tones de diverses espècies, algunes protegides.
Que a la zona nororiental de la llacuna hi ha un visible moviment de camions, que estan descarregant i acumulant terres, sembla ser que amb ‘objectiu de procedir tot seguit a un ràpid rebliment i enterrament de la llacuna
D’acorda amb les declaracions realitzades i publicades a la Premsa, pels Srs. Josep Oriol i Ramón Luque, Director del Port de Barcelona Director General de Medi Natural de la Generalitat, respectivament, a continuació de l’expulsió de la fauna aquàtica de la llacuna, es procedirà immediatament al rebliment amb terres i a l’enterrament de la zona humida, amb la finalitat d’afermar el terreny de cara a la construcció d’una estació ferroviària.
Tal i com ha afirmat públicament el propi Director del Port, el Ministeri de Foment encara no ha fet públic l’Estudi Informatiu sobre el projecte executiu de l’estació, ni tampoc s’ha realitzat el pertinent Estudi d’Impacte Ambiental. En conseqüència, tampoc s’ha pogut publicar cap mena de Declaració d’Impacte Ambiental per part del Ministeri de Medi Ambient.
Sobre la zona que constituïa l’antiga llera, sí que s’ha efectuat l’anomenat atermenament del Domini Públic Hidràulic (DPH), però encara no s’ha dut a terme la prescriptiva desafectació i/o permuta Demani al a usos portuaris, que és un requisit legal del tot obligatori. Per aquesta causa i a tots els efectes legals, la llacuna és encara dins del DPH i per tant, legalment és el riu Llobregat.
La Resolució de 4 d’agost de 1998, de la Dirección General de Calidad i Avaluación Ambiental, del Ministerio de Medio Ambiente, per la qual es formula la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) del Projecte de canalització del riu Llobregat des del pont de Mercabarna al mar, amb inclusió d’un canal de pluvials al marge esquerra (BOE núm. 210, de 2 de setembre de 1998), fa referència explícita a la impossibilitat d’utilitzar aquesta Resolució per les actuacions ferroviàries previstes, com és el cas de la nova estació ferroviària i els seus accessos.
La DIA esmentada, al seu paràgraf nº 14, recull:
“Esta declaración no incluye las posibles repercusiones ambientales de otros proyectos localizados en el entorno del río e incluídos en el Convenio del Delta, fundamentalmente los contemplados en el Plan Director del Puerto de Barcelona (Zona de actividades logísticas, acceso ferroviario, etc.) y la ampliación del aeropuerto de el Prat, que pueden tener efectos sinérgicos con los producidos por la ejecución del proyecto de desvío del río. Las repercusiones ambientales de estos proyectos serán analizadas y evaluadas en sus correspondientes procedimientos de Evaluación de Impacto Ambiental.”
Queda clar, per tant, que els treballs de rebliment de la nova llacuna estabilització del terreny, previs a l’inici de la construcció de la nova estació anomenada intermodal i els accessos ferroviaris al Port contemplats al Pla Director del Port de Barcelona, no poden acollir-se a aquesta DIA i requereixen una nova declaració d’impacte ambiental.
Totes les obres que ara s’executen afecten a zones humides en època de nidificació de les aus aquàtiques que hi habiten, ja que com a tal es contempla el període que va des de primers de març a mitjans de juliol, (per exemple DIA de la 3a pista de l’Aeroport). Per tant, queda clar que les obres s’estan duent a terme, justament en plena època de nididificació de les des aus. Atès que a la zona hi ha diverses parelles de diferents espècies, que ara estan aparellant-se, que mostren ja el plomatge nupcial i un comportament territorial, el resultat immediat per l’avifauna de la llacuna serà una greu afectació.
Que, en cas de continuar les obres, l’Autoritat Portuària de Barcelona podrà ser responsabilitzada de la destrucció d’una llacuna amb valors naturals remarcables, en plena temporada de nidificació d’espècies protegides i que forma part del Domini Públic Hidràulic, unes obres iniciades sense cap tramitació pertinent, ni projecte executiu, ni cap Estudi ni Declaració d’Impacte Ambientals.
Per tant, com que els treballs previs al rebliment ja han començat i sembla ser que continuaran fins acabar amb el total enterrament de la llacuna, posem en coneixement de la Fiscalia aquests fets, per si poden ser constitutius de Delicte Ecològic, en aplicació de l’article 325 del CP
De fet, el rebliment amb terres d’una de les llacunes ja ha començat i per això posem en coneixement de l’opinió pública tota aquesta informació a fi que els ciutadans, a la vista de les diferents versions, puguin opinar sobre quin és realment l’esperit ecologista dels nostres governants.
Aprofitem per convocar a una acció de protesta i de repulsa, a les 11h. Del proper dia 29 de març d’enguany, al davant de l’edifici de l’Autoritat Portuària de Barcelona, al Portal de la Pau.
Volem que l’acció serveixi per reivindicar una forma diferent d’actuar, per part de les Administracions Públiques, que sigui veritablement respectuosa amb el Medi Ambient, el territori i les persones. I també per exigir que es valori com cal l’opinió dels afectats i no solament la de la Cambra de Comerç, i les dels poders econòmics i les grans constructores.
La societat civil també existeix!